Päriselu on vahel ulmelisem kui ulme ise.

Algas kõik sellest, et Šveitsi Parapsühholoogia Ühingu presidendil Wolfgang Eisenbeissil tuli mõte korraldada spiritistlik maleseanss tänapäeva malesuurmeistri ja ammusurnud malesuurkuju vahel. Suurmeistrit ei tulnud kaugelt otsida – selleks sai Šveitsi elama kolinud eksnõukogude maletaja Viktor Kortšnoi, kellele selline pakkumine tegi kõvasti nalja, ent ta nõustus, kuna „kõik maletajad on pisut peast põrunud ning see oleks huvitav kogemus“. Küsimusele, kellega ta ise sooviks mängida, pakkus ta välja kolm nime – kuubalase Capablanca, eestlase Kerese ja ungarlase Maroczy. Võite ette kujutada tema hämmingut, kui nädal hiljem andis Eisenbeiss talle teada, et kahjuks kahe esimesega ei ole teispoolsuses ühendust saadud, kuid Maroczy on leitud ja hea meelega mängiks ühe partii, kuigi endisel ungarlasel on ta enda sõnade järgi viimasel ajal vähe mängupraktikat (!) olnud.

Viktor Kortšnoi (1931-2016) – nõukogude maletaja, kes palus 1976. aastal Hollandist poliitilist varjupaika ja elas hiljem Šveitsis. Mängis 2 korda matši MM-tiitlile Anatoli Karpoviga (tegelikult läheks sellena kirja ka 1974 pretendentide finaal, mille võitjast Karpovist sai kohe maailmameister, kuna Robert Fischer keeldus tiitli kaitsmisest) 1978 ja 1981.

José Raúl Capablanca y Graupera (1888-1942) – male maailmameister 1921-27, loetakse üheks parimaks maletajaks läbi aegade

Geza Maroczy (1870-1951) – ungari maletaja, keda loetakse maailma parimaks maletajaks aastatel 1904-07, pidi mängima matši MM-tiitlile 1906. aastal, kuid ei saanud selleks kokku vajalikku rahasummat. Oli nende 27 maletaja hulgas, kellele Rahvusvaheline Maleföderatsioon FIDE omistas 1950. aastal äsjaloodud ametliku suurmeistri tiitli.

Kortšnoi oli küll kergelt skeptiline, ent nõustus siiski kaasa tegema. Tema vastase käigud vahendas Eisenbeissi tuttav kohalik meedium Robert Rollans, kes ise ei tundnud malekäikegi ega osanud sõnagi ungari keelt, küll aga valdas transiolekus automaatkirjutamist.

Matš algas 1985. aasta juunikuus. Maroczyl olid valged malendid. Rollans kirjutas vaimu käigu transiseisundis paberile, edastas selle Eisenbeissile, kes omakorda saatis selle edasi Kortšnoile. Ja vastukäik liikus samamoodi. See kõik võttis väga palju aega, sest Kortšnoi elas tavaelu, mängis turniire ja sõitis mööda maailma ringi. Esimese aastaga suudeti teha vaid 19 käiku, edasi tempo langes veelgi ning alles 7 aastat ja 8 kuud hiljem alistus Maroczy 48. käigul. Meedium Rollans suri kolm nädalat hiljem, võib-olla liigse teispoolsusega läbikäimise tagajärjel.


topeltettur01 kortshnoi
topeltettur02 maroczy

Viktor Kortšnoi ja Geza Maroczy oma parimatel päevadel


Kas siis oli valgetega mängijaks Geza Maroczy vaim või oli tegemist suurejoonilise pettusega? Kes oli tegelikult see vastane, kellega Kortšnoi siis malenuppe tõstis? Skeptikud on partii üksipulgi laiali harutanud, ent pettust pole suudetud tõestada. Ükski osaline ei teeninud mängu pealt pennigi. Malearvutid olid 1985. aastal juba olemas, ent toona veel suurmeistri tasemel mängida ei suutnud. Rollans vastasmängijana ei tule kõne alla, ühtki kaadritagust varjatud nuputõstjat ei ole seniajani leitud. Eisenbeiss ise uskus loomulikult vaimumängurit ning Maroczy vaimu autentsuse tõestamiseks esitas ta mänguperioodil Rollansi abil vaimule 93 Maroczy elu kohta käivat küsimust, millele vaim andis (väga piiratud aja jooksul, mis välistab küsimuse põhjal infokogumise, ja Google’it ega üldse Internetti sellal veel ei olnud) pikad ja põhjalikud vastused. Nendes esitatud andmete kontrollimiseks kaevuti arhiividesse ja raamatukogudesse ning võeti ühendust ka Maroczy järglastega. Tulemus: 80 vastust olid täiesti korrektsed, sisaldades sageli ka selliseid üksikasju, mida võis teada vaid Ungari suurmeister; 1 poolõige, 3 valet ja seitsme küsimuse vastust ei õnnestunudki andmete puudumise tõttu ei kinnitada ega ümber lükata.

Malepartiist rääkides: Valged ei olnud loomulikult kursis uuema avanguteooria variantidega ja jäid avangus omadega puntrasse. Hiljem seis küll võrdsustus, ent mitte viigiks piisavalt. Kortšnoi ise ütles pärast 27. käiku, et vastane mängib väga vanamoeliselt, ent leidlikult. Ka aastaid hiljem tehtud käikude arvutianalüüs leidis sarnasuse Maroczy stiiliga, kuigi omistas valgetega mängijale pigem meistri, mitte suurmeistri taseme. Samas XX sajandi algusaastate parimate maletajate tase kaasaegsete suurmeistritega võrreldes oligi märgatavalt tagasihoidlikum, eriti avanguteooria poole pealt.

Enne partii algust küsis Eisenbeiss Rollansi abiga vaimult, miks too nõustus mängima. Vastuseks kirjutas meedium: „Kahel põhjusel. Esiteks, ma tahan inimkonda veenda, et surm ei ole lõpp. Pärast surma vaim eraldub kehast ja elab edasi teistes maailmades, teistes dimensioonides. Teiseks, ma tahan ülistada oma kodumaad Ungarit.“

Ent mõelge nüüd, kui Maroczy asemel oleks ühendust saadud hoopis Paul Keresega...


Huvilistele partiikäigud ka:

Geza Maroczy (Robert Rollans) -- Viktor Kortšnoi

1. e4 e6 2. d4 d5 3. Rc3 Ob4 4. e5 c5 5. a3 Oc3 6. bc3 Re7 7. Lg4 cd4 8. Lg7 Vg8 9. Lh7 Lc7 10. Kd1 dc3 11. Rf3 Rbc6 12. Ob5 Od7 13. Oc6 Oc6 14. Og5 d4 15. Oe7 Ke7 16. Lh4 Ke8 17. Ke2 Of3 18. gf3 Le5 19. Le4 Le4 20. fe4 f6 21. Vad1 e5 22. Vd3 Kf7 23. Vg3 Vg6 24. Vhg1 Vag8 25. a4 Vg3 26. fg3 b6 27. h4 a6 28. g4 b5 29. ab5 ab5 30. Kd3 Kg6 31. Vf1 Vh8 32. Vh1 Vh7 33. Ke2 Va7 34. Kd3 Va2 35. Vf1 b4 36. h5 Kg5 37. Vf5 Kg4 38. h6 b3 39. h7 Va8 40. cb3 Vh8 41. Vf6 Vh7 42. Vg6 Kf4 43. Vf6 Kg3 44. Vf1 Vh2 45. Vd1 Kf3 46. Vf1 Vf2 47. Vf2 Kf2 0-1


Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0679)