Järgnevalt 2023. aasta Estconil toimunud mälumängu küsimused ja vastused.

1. Küsitav nimi tähendab heebrea keeles  'väärtusetu'. Vanas testamendis esineb see 27  korda, sealhulgas kõlvatute inimeste  iseloomustusena, Uues testamendis 1 korra.  Surnumere käsikirjades juhib ta pimeduse  poegi. Juubelite raamatus, mida kummardavad  juudid, kuid mitte kristlased, nimetatakse  ümberlõikamata inimesi tema lasteks. Jesaja  ülestõusmises on ta seadusetuse ingel ja  maailma valitseja, keda samastatakse  saatanaga. John Miltoni "Kaotatud paradiis",  Philip Dicki "Jumalik sekkumine", Aldous  Huxley "Ahv ja olemus" ning Robert Heinleini  "Hiiob: õigluse komöödia" sisaldavad teda  tegelasena. Rootsis ja Suurbritannias on  küsitava järgi nimetatud black metal bänd.

2. Kes esines 1972–73 nime Ziggy Stardust all?  Stardust oli biseksuaalne tulnukast rokkstaar,  kes tegutses maavälise elu sõnumitoojana.  Lühikesest tegutsemisajast hoolimata muutis ta  niihästi rokkmuusika ajalugu kui enda  kehastaja karjääri. Seda jääb meenutama tema  kontsertalbum "Ziggy Stardusti tõus ja langus  ning ämblikud Marsilt".

3. 2002. aastal müüs Mike Resnick ajakirjale  "Asimov's Science Fiction" oma jutu "...  Neptuunil". Peatoimetaja Gardner Dozois pidas  loomulikuks, et Neptuunil tegutsevad inglise  keelt kõnelevad ja hapnikku hingavad ..., kuid  pahandas väga, et Resnick oli Neptuuni  kujutanud tahke pinnaga – igaüks teab, et see  on gaasihiiglane! Resnick pidi juttu lisama  selgituse. Nähtavasti meeldis Robert Linnale  see jutt väga. Kes tegutsesid Resnicku jutus  Neptuunil?

4. "Big Read" oli BBC 2003. aasta saatesari,  mis selgitas välja kõige armastatumad raamatud  Suurbritannias. 25 parima hulka lasti 25  erinevat autorit. Ulmest saavutas 3. koha "His  Dark Materials", 4. koha "Pöidlaküüdi  reisijuht Galaktikas", 5. koha "Harry Potter  ja tulepeeker", 8. koha "1984" ning 9. koha  "Lõvi, nõid ja riidekapp". Mis ulmeromaan  võitis? Autorit ei küsita, ainult pealkirja.

5. Kirjutage ameerika animaator ja produtsent,  kes töötas alguses sarjade "The Powerpuff  Girls" ja "Foster's Home for Imaginary  Friends" juures ning abiellus nende sarjade  loojaga. Seejärel palkas Hasbro ta sarja "My  Little Pony" arendama ja muutis selle  ülemaailmseks hitiks. Küsitavaga sama nime  kannab ulmenäidendi peategelane.

6. Aastal 1915 kirjutas Franz Kafka jutustuse  "Metamorfoos", mille peategelane Gregor Samsa  muutub ... kelleks või milleks?

7. Eugene Ionesco kirjutas 1959 fašismivastase  näidendi, kus kõik tegelased peale peategelase  Berengeri moonduvad ... kelleks või milleks?

8. See tüüp tegeleb põhiliselt mälestuste  kogumisega. Ta saabub igal kevadel ja lahkub  lõunasse enne talve saabumist. Ta elab telgis,  suitsetab piipu ja mängib suupilli. Kes?

9. Grady Hendrix avaldas 2014 romaani  "Horrorstör", milles vangla asukohale rajati  ... mis? Lühikese sõna eest võib saada 1  punkti, 2 punkti saamiseks tuleb kirjutada  pikk sõna.

10. Ilmus valik eesti ulmelugusid ukraina  keeles. Mida tähendab kogumiku pealkiri "Бурштинове сяйво"?

11. Semele oli Zeusi armuke, kes palus, et  Zeus end talle kogu oma auhiilguses näitaks.  Kuid inimene ei või seda näha ja ellu jääda.  Semelegi hukkus. Ta oli Zeusist rase ja Zeus  kandis lapse tema eest lõpuni. Missuguses  Zeusi kehaosas kasvas Zeusi ja Semele poeg  Dionysos?

12. Mis nädalapäev on kõige heaendelisem ja  sobivaim uute tegemistega alustamiseks?  Vanasti käidi just dsel päeval kosjas ja  alustati pulmi, sõlmiti kuradiga lepinguid ja  meisterdati kratti.

13. Bütsantsi keisritroonil on kaks istet. Üks  muidugi keisrile. Kellele teine?

14. Palju on räägitud sellest, milliseid  leiutisi on ulmekirjandus ennustanud. Vähe on  neid ulmekirjanikke, kes päriselt on midagi  leiutanud. Kes leiutas mootorsae "Družba"?

15. Missugune ulmeajakiri? Ilmus 1952–74,  kokku 175 numbrit. Valiti 3 aastal järjest  1966–68 USA parimaks ulmeajakirjaks (toimetaja  Frederick Pohl). Kuna nimes on ainult 2 tähte,  siis peavad mõlemad tähed olema õiged!

16. Uus-Meremaa esimese ulmeromaani "Aasta  2000 ehk naiste saatus" kirjutas endine Uus- Meremaa peaminister Julius Vogel 1889. Ta  ennustas meeste ja naiste võrdõiguslust, USA  kaotust sõjas Suurbritanniaga ja saamist  Suurbritannia osaks ning veel ühe riigi  iseseisvumist Suurbritanniast. Mis riigi?  Tänapäeval ongi iseseisev, aga pole Austraalia  ega Uus-Meremaa.

17. Missugune sündmus? See on juhtunud  paljudes ulmetekstides ja tavaliselt  katastroofiliste tagajärgedega. Praktikas pole  asi üldse nii hull. Inimkonna ajaloos pole  nimeliselt teada ainsatki inimest, kes selle  läbi hukkunud oleks, kuigi Eestiski on see  toimunud 7 korda. Üle maailma on teada kaks  inimest, kes selle läbi viga said, Ivan  Petrovil purunes 1908 käeluu ja Ann Elizabeth  Hodges sai 1854 kriimustada.

18. 1928 algas töö romaani kallal, mis oleks  satiiriline grotesk ning ühtlasi  fantasmagooria Jumalast ja Saatanast.  Tööpealkiri muutus: "Kapjadega konsultant",  "Must maag", "Inseneri kabi". 1931 jätkas  kirjanik pooleli jäänud ja hävitatud tööd.  1937 sai romaan lõpliku pealkirja ja teos  ilmus 1967. Kirjutage pealkiri!

19. Selle kirjandusklassiku ja Nobeli  kirjanduspreemia laureaadi teose tegevus  toimub umbes XXV sajandi Kesk-Euroopa  provintsis Kastaalias. Provints on  reserveeritud vaimuelu jaoks, tehnoloogiat ja  majandust praktiliselt pole. Siin tegutseb  karm intellektuaalide ordu, kes juhib  Waldzelli internaatkooli, kus valitud õppurid  loovad terviklikku kunstiteost muusika ja  matemaatika abil. Alates 1995 toimub Eestis  samanimeline muusikafestival. Mis teos ja kes  on autor?

20. Sellesse rolli kandideerisid Keanu Reeves,  Aaron Eckhart, Viggo Mortensen, Mel Gibson,  Russell Crowe ja Edward Norton, aga rolli sai  Dugral Scott. Kuna Scott ei saanud  pikaleveninud filmi "Mission Impossible 2"  võtetelt tulema, sai rolli hoopis Hugh Jackman  ja sai staariks. Eestlastest on sama rolli  kehastanud Ott Sepp. Mis roll?

Raadio "Elmar" korraldas sel hooajal igal  nädalal kuulajate seas avaliku arvamuse  küsitlusi. Nüüd kontrollin, kas te tunnete  keskmist eestlast. Kuna tegu on  kahevariandiküsimustega, siis annab õige  vastus ainult 1 punkti.

21. Kas eelistaksite reisida minevikku või  tulevikku, kui see oleks võimalik? Kumb  variant kogus kaks kolmandikku häältest?

22. Kas eelistaksite kohtuda oma elu tõelise  armastusega või saada loterii peavõidu? Kumb  variant kogus kolmveerandi häältest (74%)?

23. Kas eelistaksite osata linduse ja loomade  keelt või 10 võõrkeelt? Kumb variant võitis  278:163 (63% häältest)?

24. Kas elaksite suvi otsa pigem ilma suhkruta  või ilma soolata? Kumb variant kogus ligi 90%  häältest (üle 300 ; 39)? Õige vastus koosneb  kahest sõnast, millest esimene on "ilma".

25. Mul on kaks uudist, hea ja halb. Kumba  tahad enne kuulda? Kumb variant kogus kaks  kolmandikku hääli (271:144, 65%)?

26. Antero Vipunen on soome rahvaluules maa  all magav surnud hiid, sõnatark nõid, kellelt  Väinämöinen saab 3 nõidusesõna pärast seda,  kui tegi tema kõhus ... mida?

27. Keskaegsed nõiasõnad, mille tähendus on  teadmata: SATOR ja seesama tagurpidi ROTAS,  AREPO ja sama tagurpidi OPERA. Missugune sõna  on puudu?

28. Mida Une-Mati Dagmar Normeti teostes teeb,  et uinutada kõik, kes teda näevad?

29. Kui abielupaar otsib kolmandat, kes  nõustuks nõlemaga seksima (tavaliselt  biseksuaalset naist), siis seda kolmandat  nimetatakse ühe ulmelise tegelase järgi.  Kelleks?

30. Viigilahutusküsimus. Mis aastal toimus  Jules Verne'i romaani "Reis maakera südamesse"  tegevus (24. maist 9. septembrini)?

 

VASTUSED

 

1. Belial. Nulliring. Vastati Belzebul (2),  Abradon, Baphomet, Behemot, Beherit, Ichabod,  Lucifer, Marduk ja Moolok.

2. David Bowie (7). Veel pakuti Ozzy Osborne  ja Iggy Pop. 1 ei vastanud.

3. elevandid (6). Veel pakuti naised (2) ja  koerad. 1 ei vastanud.

4. "Sõrmuste isand" (7). Veel pakuti "Kääbik"  ja "Sõrmuse vennaskond". 1 ei vastanud.

5. Lauren Faust (2). Veel pakuti Beatrice,  Brown, Smith, Genndy Tarkovski ja Tartakovski.  3 ei vastanud.

6. putukaks. Veel pakuti prussakaks (7) =  tarakaniks ja kärbseks. Täisring.

7. ninasarvikuks (3). Veel pakuti seaks (3),  kiviks, kärbseks ja lambaks. 1 ei vastanud.

8. Nuuskmõmmik (10). Täisring.

9. mööblipood (3). 1 punkti andsid kaubamaja,  lillepood ja pood. Veel pakuti haigla,  internaatkool, katoliku kirik ja WC.

10. merevaiguvalgus (3). 1 punkti andis  merevaik. Veel pakuti maitsemeel ja mine ära.  4 ei vastanud.

11. reies (0). 1 punkti andis jalas ning  "sääres või reies". Veel pakuti puusas (2),  sääres (2), kaenla all, kõhus, suguelundites  ja peas.

12. neljapäev (10). Täisring.

13. Jeesus Kristusele. Ööveli soolovastus. 1  punkti andis jumalale (7) ja pühale vaimule.  Veel pakuti paavstile.

14. Boris Kabur (6). Veel pakuti Henn-Kaarel  Hellat, Aleksei Tolstoi ja Strugatski. 1 ei  vastanud.

15. "If" (3). Veel pakuti "SF" (6) ja "IO".

16. Iirimaa (3). Veel pakuti India (5), Kanada  ja Singapur.

17. meteoriiditabamus (eri sõnastuses 9). Veel  pakuti keravälk.

18. "Meister ja Margarita" (7). Veel pakuti  "Doktor Živago" ja "Põrgupõhja uus vanapagan".  1 ei vastanud.

19. Herman Hesse "Klaaspärlimäng" (5). Veel  pakuti "Hard Rock", Huxley "Mezzo", Orpheus ja  Pullmani "Kuldne kompass". 1 ei vastanud.

20. Wolverine (10). Täisring.

21. minevikku (7). Veel vastati tulevikku (3).

22. loterii peavõit (8). Veel pakuti armastus  (2).

23. lindude ja loomade keelt (5). Veel pakuti  10 võõrkeelt (5).

24. ilma suhruta (8). Veel pakuti ilma soolata  (2).

25. head (0). Nulliring. Pakuti halba (10).

26. sepatööd (0). Pakuti: ajas ussid välja,  eemaldas kalaluu, eemaldas kivid, jooksis  ringi, kukerpall, kõdistas, laulis, mängis  kannelt, ravis kõhtu ja võitles kahjuritega.

27. TENET (4). Veel pakuti abracadabra (2),  abrok ja rotas. 2 ei vastanud.

28. võtab mütsi peast (5). Veel pakuti viskab  liiva silma (4) ja lööb liivakotiga.

29. ükssarvik (2). Veel pakuti nümf (3),  Alice, kimäär, sireen ja teenijanna. 1 ei  vastanud.

30. 1863 (0). Täiesti täpne vastus andnuks 3,0  punkti, eksimuse eest hakati 0,1 haaval maha  võtma. 2 punkti piirid on 1847–79 (3), 1  punkti piirid 1831–95 (4). Midagigi annab  vahemik 1817–1909 (2). Täpseima vastuse andis Hea Küsimus (1865–2,9 punkti). Kõige valem vastus oli  1912. Kõik pakkusid õigest aastast hilisemaks.

 

Rauno Pärnits koostas küsimused 8, 10, 12, 13,  17, 18, 19, 20, 26. Ülejäänud küsimused tegi  Taivo Rist.

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0517)