Ukrainas ilmub mai alguses tänapäeva eesti ulmet tutvustav jutukogumik, mille on kokku pannud Raul Sulbi. Antoloogia ilmub Eesti Kultuurkapitali tõlkeprogrammi Traducta ja Eesti Suursaatkonna Kiievis toel on ja kannab pealkirja «Merevaiguvalgus» (Бурштинове сяйво).

merevaiguvalgus

300-leheküljeline kõvakaaneline valimik ilmub kirjastuses Видавництво ja sealt leiab Veiko Belialsi, Meelis Friedenthali, Indrek Hargla, Joel Jansi, Manfred Kalmsteni, Mann Loperi, Jaagup Mahkra, Maniakkide Tänava, Siim Veskimehe ja Heinrich Weinbergi lühiproosapalu. Eesti ulmelood tõlkisid ukraina keelde Sofia Bregman, Katerina Novak, Irena Peterson ja Jevgenia Starodub.

«Idee tänast eesti fantastikat ukraina lugejatele tutvustada käis mõne aasta eest välja Eesti Kiievi suursaadik Kaimo Kuusk, kes on ka ise ulmekirjanduse austaja. Tema ja Ukraina kirjastuse Видавництво toimetaja Lilija Omeljanenko olid ka ettevõtmise põhilised eestvedajad,» selgitas raamatu koostaja Raul Sulbi. «Minu tööks oli tekstide väljavalimine, autoritega suhtlemine ning eesti ulmekirjanduse ajalugu ja tänapäeva tutvustava saatesõna kokkupanek.»

«Auhinnatud eesti fantastid on raamatus esindatud võimalikult eriilmeliste tekstidega: köitest leiab teadusfantastikat kaugtuleviku galaktikatest, ajareise ja alternatiivajalugusid Eesti kaugemast ja lähemast minevikust, kliimamuutust käsitlevaid tekste, postapokalüptilisi tulevikuvisioone, õudust ning klassikalisi fantaasialugusid lohedest ja nõidadest paralleelmaailmadest,» loetles Sulbi. «Algselt pidi raamat ilmuma Kiievis toimuvaks suureks raamatulaadaks mais 2022, aga Putini-Venemaa kallaletung Ukrainale möödunud aasta veebruaris, pani projekti mõneks ajaks seisma, ära jäid ka kavandatud raamatufestival ja antoloogia esitlusüritused. Nüüdseks on raamat igatahes trükis ja ilmub loodetavasti mõne nädala jooksul.»

«Minu töö muutis üsna kaelamurdvaks tõsiasi, et raamatu maht – umbes 300 lehekülge – oli mulle ette antud ja ma pidin lugusid valides opereerima selle mahuga. Seetõttu vabandangi siinkohal kõigi tänaste eesti ulmeautorite ees, kes raamatust paratamatult välja jäid. 300 lehekülje raames pidin suutma teha valiku, mis näitaks eesti ulmet kõikvõimalikes erinevates alažanrites. Samuti ei saanud ma ju eriti kasutada pikemaid lugusid, aga paljud eesti fantastilise lühiproosa tipud on tegelikult just lühiromaani mõõdus. Lisaks püüdsin vähemalt osade valikute puhul leida midagi, mis seoks konkreetseid tekste kas Ukraina ja selle ajalooga või siis tänase päeva aktualiteetidega – Putini verise vallutussõjaga,» selgitas Sulbi.

weinberg

«Mitmed raamatu lood näitavad aga eesti ulmet aktiivses dialoogis muu maailma ulmeklassikaga ja seegi on tahtlik – pean silmas tekste, mille tegevus toimub kas Roger Zelazny, Isaac Asimovi või vendade Strugatskite välja mõeldud maailmades. Palusin nende lugude puhul ekstra, et tõlkijad-toimetajad kontrolliksid üle ka nimede ja olulisema terminoloogia kattumise nende raamatute (Amberi-sari, Asumi-sari, «Asustatud saar») ukrainakeelsete kanooniliste tõlgetega,» rõhutas koostaja.

Illustratsioonid raamatusse tegi üks Eesti praeguseid tippulmekunstnikke Liis Roden. Õigupoolest kasutab raamat Rodeni pilte, mis ta tegi Veiko Belialsi mõne aasta eest ilmunud autorikogusse, mille kaks teksti (teine kahasse Joel Jansiga), mida Roden oli illustreerinud, sattusid ka Ukraina-valikusse. Kokku oli neid pilte kaheksa. Sellest tõukuvalt tekkiski mõte tellida Liis Rodenilt veel illustratsioone ning ta joonistaski raamatusse veel kuus uut pilti.

Tähelepanelik ulmehuviline märkab, et antoloogias on üks tekst, mida eesti ulmehuvilised pole veel näinudki – Jaagup Mahkra jutustus «Šeikide maal». Tegu on mõne aasta eest valminud palaga, mis jõuab esmakordselt eesti keeles ilmumiseni loodetavasti juunis, kui peaks välja tulema kliimamuutuse teemale keskenduv Täheaja almanahhi-sarja 21. köide.

mahkra

Antoloogia sisukord:

Raul Sulbi: Eesti ulme 150 aastat (2023)

Veiko Belials: Häilitud puu (2021)

Indrek Hargla: Raudhammas (2010)

Siim Veskimees: Merevaiguvalgus (2004)

Heinrich Weinberg: Patrioot (2019)

Mann Loper: «See linn on meile kalliks maksma läinud...» (2017)

Maniakkide Tänav: Ajudega töötajad (2011)

Jaagup Mahkra: Šeikide maal (2023)

Manfred Kalmsten: Põgeneda rottidelinnast… (2013)

Joel Jans, Veiko Belials: Neli kohta peale koma (2016)

Meelis Friedenthal: Kõik äratatakse ellu (2020)

 

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0607)