Ulmestaar Marie Tempel

Marie

Ulme ringkonnas olen ma ilmselt tuntud kui kirjaniku Mairi Lauriku vari. Kui keegi lähemalt uurima tuleb, siis võib avastada, et olen hoopis tema tütar (Estconil olen kuulnud ka väiteid, et me näeme välja nagu õed, aga ma täpselt ei tea, kas see on solvang minu suunas või kiitus mu empsi suunas). Kui jätta välja sugulussuhted ulmekirjanikuga, siis olen lihtsalt matemaatikatudengist ulmefänn, kes võibolla kirjutab kuskile nurga taha aegajalt ka paar raamatuarvustust.

1. Mida praegu loed? Meeldib? Soovitad? Mida head vahepeal vaadanud-mänginud oled?

Praegu lugemisel olev raamat vahetub liiga kiiresti. Konkreetselt hetkel on pooleli Neil Gaimani „Ja tee lõpus on ookean“, siiani meeldib ja teades Gaimani kultuslikkust, siis ilmselt ongi tegu megahea raamatuga. Just lõpetasin Roger Zelazny „Uksed liivas“, mis oli väga zelaznylik ning väga hea. Järgmine raamat on ilmselt Kristin Cashore’i „Graceling“, mida ma olen kunagi varem juba lugenud, aga kuna sarja on ilmunud uus raamat, siis mõtlesin, et loeks terve sarja uuesti üle. Mõeldes sellele, kui suure osa ajast mul telekas taustaks töötab, siis olen ikka masendavalt vähe ulmesarju vaadanud. Vaatan praegu „Manifesti“ ning see on täitsa hea ulmepõnevik, ainsaks miinuseks on, et sari pole veel lõpetatud ning ma ei saagi binge-vaatamisega teada, mis selle lennukiga siis lõppkokkuvõttes ikkagi juhtus. Viimase aasta parim ulmesari oli „Shadow and Bone“, mis suutis üllatavalt täpselt järgida ka raamatu süžeed, muidugi oli sarja asju juurde topitud, aga põhisüžee oli õige. Audioraamatuid ma enamasti ei kuula, aga aegajalt panen koristamise või söögitegemise kõrvale käima mõne raamatu, mida ma olen varem juba lugenud, nii ei pea liiga palju keskenduma. Hetkel pooleli Jennifer L. Armentrouti „A Crown of Gilded Bones“.

2. Mis naelutab sind raamatu külge? Mis peletab eemale?

Ma hakkan lugema, et mitte tegeleda reaalse maailmaga ja põgeneda kuhugi mujale. Mulle on väga oluline, et raamatus eksisteeriks õnnelik lõpp. Kiireim viis, kuidas mind mingi raamatu juurest ära peletada, on öelda mulle, et raamat on realistlik. Realistlik tähendab minu ajus masendavat ja õnnetut ning see ei ole põhjus, miks ma loen. Raamatu panen ma kiiresti käest, kui öelda, et see on kohustuslik kirjandus. Halb reklaam on ka öelda, et mingi raamat on selline, mida kõik peavad lugema. Minu jaoks ei eksisteeri raamatut, mida kõik peaks lugema. Inimestele meeldivad erinevad asjad ning lugemine peaks alati meeldiv olema. Mulle meeldivad raamatud, kus on õnnelik lõpp, kerge armastusliin ja palju ulmet. Eriliselt hindan kiiret süžeed ja vähest heietamist. Kui mõnes raamatus on lohed, siis olen mina sinna külge juba eos naelutatud.

3. Kolm lemmikut (juttu, raamatut, žanri, autorit... ) ulmes? Paari lausega-lõiguga neist lugejale.

Žanritest on kindlaks võitjaks fantaasia. Pikalt oli kõige lemmikumaks young adult fantasy, aga viimasel ajal olen rohkem lugenud ka new adult fantasy’t ning ka middle-grade’i. Igal juhul on kõikides minu lemmikutes mingit sorti maagia.

Oleks keegi küsinud, kes on mu lemmik-kirjanik, viis aastat tagasi, siis oleks vastus olnud kõhklema Maria V. Snyder. Ixia kroonikad oli mu lemmiksari toona. Esimene osa „Mürgiõpetus“ on isegi eesti keelde tõlgitud ning leidus mul koduses riiulis. Mu inglise keele oskus ilmselt peab tänama eesti kirjastusi, et seda sarja edasi ei tõlgitud, sest see tähendas, et ma olin sunnitud neid raamatuid inglise keeles lugema. Need olid sellised toredad „palju maagiat, palju võitluskunsti ning natuke romantikat“ raamatud. Ainus puudujääk on, et lohed puudusid.

Aasta tagasi oleksin ma oma lemmik-kirjanikuks pidanud Sarah J. Maasi. Kui keegi näeks mu Maasi riiulit, siis võiks ilmselt arvata, et mul on kerge kinnisidee tema loominguga või midagi. „Throne of Glass“/“Klaastroon“, mis on minu arust tema parim sari, on isegi täies mahus eesti keelde tõlgitud. Tegu on eepilise fantasy sarjaga, kus leiduvad ka lohed!

Praegu on minu lemmikuks ilmselt Jennifer L. Armentrout. Pooljuhuslikult sattusin ma eelmine kevad lugema raamatut „From Blood and Ash“ ja nüüdseks on see sari minu uus kinnisidee. Blood and Ash sari on jällegi eepiline fantasy (kui lugeda sarjas piisavalt kaugele, siis seal on ka lohed!). Ma jumaldan seda, kui palju Armentrout läbi sotsiaalmeedia oma fännidega suhtleb. Oma Facebooki grupis annab ta ka uuele raamatule teasereid. Sügisel lugesin ka tema sarja, kus olid huvitavad kiirgavad tulnukad (Lux).

Enamik mu lemmikraamatutest on kirjutatud teismelistele tüdrukutele või vähemalt hingelt teismelistele tüdrukutele. Kui ma peaks mainima muid raamatuid, siis on tähtsal kohal Roger Zelazny Amberi kroonikad ning võibolla Robert Asprini müüdisari. Christopher Paolini „Eragon“ oli üks esimesi telliskive, mille ma kooli kaasa vedasin. Igale minuealisele kohaselt oli lugemise juurde sattumisel oluline roll Harry Potteril. Erinevalt teistest minu klassi tüdrukutest „Videviku“ lugemiseni ma ei jõudnud, sest tol hetkel olin ma veendunud, et romantika ei kõlba lugeda.

4. Kuidas sa üldse jõudsid ulmeni?

Mul ei olnud väga valikut. Ma olen kasvanud üles kodus, kus on alati olnud sadu ulmeraamatuid, koos emaga, kes loeb kogu aeg ja sisuliselt valimatult ainult ulmet. Ma arvan, et mind on lihtsalt sünnist saati nügitud ulme poole ning vaesel minul ei olnud võimalustki midagi muud proovida.


5. On sul lemmikloomi?

Lemmikloomi pole. Kogu ruum on raamatute all.



Tumedad Tunnid

Sel kuul Tumedatelt Tundidelt uut osa ei tulnud, selle asemel said 19. jaanuaril Tumedate Tundide eestvedajad perelisa. Palju õnne neile!


Estcube-2 valmistub orbiidile minemiseks

ESTCube-2 viiakse orbiidile Prantsuse Guajaana kosmodroomilt Vega-C raketimissiooni VV22 pardal. Vega-C lennuaken on 2022. aasta augustist kuni detsember, ehk siis millalgi selles vahemikus läheb kosmosesse ka ESTCube-2. Kindel on see, et 14. juunil lahkub ESTCube-2 Eestist Tšehhisse, kus hakatakse seda kinnitama raketi külge. Kuubiku koduleht - https://www.estcube.eu/

Kuubik Wikis - https://et.wikipedia.org/wiki/ESTCube-2

764px-Upgraded English version

Ja paar kosmoseuudist veel: 

James Webbi teleskoop läks üles ja töötab! Loe ka Webbi teleskoobile pühendatud lõiku värskes wikirubriigis:

https://www.ulmeajakiri.ee/?paeva-materjal-wikipedias-detsembris-2021

Tartu tähetornis saab jälle taevasse vaadata. Loe lähemalt:

https://kultuur.err.ee/1608460229/huvilised-saavad-jargmine-nadal-tartu-tahetornis-tahistaevast-uurida


Valmis lühifilm “Kahe poole vahel”

Möödunud aastal kogusid Tallinna Ülikooli filmitudengid Hooandjas filmi valmistegemiseks raha. Nüüd sai film valmis ja toetajad said seda näha! Toetajad said mälestuseks ka tegijate autogrammidega postkaardi!

2poole vahel postkaart1

2poole vahel postkaart2

Loe lähemalt:

https://www.hooandja.ee/en/projekt/umberpoord


Õudusfilmid Tartu Elektriteatris

Kalver korraldab! Loe lähemalt:

https://kultuur.err.ee/1608479183/kalver-tamm-oudusfilmide-vaatamine-aitab-oma-hirmudega-tegeleda


Paavo Matsin sai Tartu 2022 linnakirjanikuks

Paistab, et on oodata okultset aastat. Loe lähemalt:

https://kultuur.err.ee/1608468662/tartu-uus-linnakirjanik-on-paavo-matsin


Deus Ex Machina raamatuesitlus Tartu linnaraamatukogus

10 veebruaril esitletakse Tartus, Linnaraamatukogu IV korruse saalis Johannes Kivipõllu uut raamatut „Deus ex machina“. Autoriga vestleb Sander Sats. 

[08.02] TÄPSUSTUS! Esitlus on lükatud edasi, toimub 17. veebruaril.

Loe lähemalt:

https://www.facebook.com/events/1037103713538634

ex machina esitlus


Õhtud eesti ulmega: Kalmsten jaanuaris, Kraft veebruaris

Kalmsteni esitlust pildistas Jaana Muna. Kogu album asub siin: 

https://www.facebook.com/media/set/?vanity=100063679711600&set=a.323430356456286

Kalmsteni esitlus jaanamuna 00

Kalmsteni esitlus jaanamuna 01

Kalmsteni esitlus jaanamuna 02

Kalmsteni esitlus jaanamuna 03

Kalmsteni esitlus jaanamuna 06

Kalmsteni esitlus jaanamuna 07

Kalmsteni esitlus jaanamuna 04

Kalmsteni esitlus jaanamuna 05

Kalmsteni esitlus jaanamuna 09


Meelis Krafti romaani “Veealused” esitlus toimub aga Tartu Kirjanduse majas (Vanemuise 19) 11.02.2022. 

Autoriga vestleb Andri Riid. Palume tulla maskis ja kaasa võtta Covid-tõend.


Estcon 2022 tuleb 15.-17.07.2022

Ulme.ee lehel on maha hõigatud, et Estcon tuleb! Ikka Udu talus, Jõgevamaal.


Lugejad kirjutavad

Aasta alguses saime niisuguse kirja Viljarilt:

Tervist, olen teie lugeja. Jäi kõrvu R2 saatest üks huvitav küsimus: mis on esimene metal bänd maailmas, kelle muusika on kõlanud Marsil? Vastus oli, et 2012 aastal kulgur Curiosity esitas ansambli Anthrax loo Got The Time. Tänan tähelepanu eest!

Põnev fakt tekitas uudishimu ja nii sai otsitud uudis, kus loetakse üles veel lugusid marsikulguri pleilistist.

https://www.rollingstone.com/music/music-news/nasa-reveals-mars-rovers-morning-mix-245866/

Anthraxi lugu ise kõlab aga nii: https://youtu.be/be7iNHw8QoQ


Sügisel saatis Tiit meile kaks pilti, mida me ühegi jutuga paari panna ei osanud, aga niisama sahtlis hoida ka ei taha. Nii et jagame hoopis kroonikas. Piltide nimed on "Igavesti tõusval trepil" ja "Kõikenägev silm".

fyysik!!

UniEye!

Suur aitäh!

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0890)