Robot tuleneb teatavasti venekeelsest sõnast „rabota“ (töö, nagu ka samast tüvest pärinev poolvend „rab“ – ori). Esimesena kasutas seda Karel Čapek oma ulmenäidendis „R.U.R.“ Ometi on inimkujulised masinad ja tehisinimesed köitnud inimkonna meeli hallidest aegadest saati. Juba Hephaistos sepistas iseliikuvaid masinaid.

Jätan seekord kõrvale kõik, mis puudutab TI kirjutatud muusikat ja robotite bände (olen neist kirjutanud Reaktoris mais 2018), ja keskendun muusikavideotele, kus figureerivad erinevad robotid. Teemat täiendab ka eelmise aasta Estconi ettekanne küberpunkvideotest, mida saab lugeda aastatagusest Reaktorist. Nagu ikka, ei käsitle ma filmides kasutatud muusikat, mille video asemel on katkendid filmist, kõrvale jäävad ka lood, kus videot ei olegi või on see fännitoodang.

Rääkides robotitest muusikas ei saa üle ega ümber klassikaks saanud elektroonilise muusika fenomenist Kraftwerkist ja nende 1978. aasta loost Roboter. Laulu, mida vist kõik eestlased teavad versioonis “Mina olen RobertKuldse Trio esituses.

Muide, selles lood kõlavad ka sõnad:

Ja tvoi sluga, ja tvoi rabotnik – olen su teener, olen su töötaja.

kraftwerk

VIXX, “Error”. VIXX, nagu nägudestki paistab, on Lõuna-Korea poistebänd. Ja kuhu mujale robotite otsingul ikka minna, kui mitte Lõuna-Koreasse või Jaapanisse. Bändi nimi on lühend sõnadest “Voice, Visual, Value in Excelsis” ja see pandi kokku reality show rahvahääletusega.

Lugu on tüüpiline K-pop, visuaalselt ja muusikaliselt korralikult toodetud. Ilusad tundelised poisid, dramaatiline ja traagiline terviklik lugu, nagu ansambli nimi lubab – kokku ehtne pisarakiskuja. Ja ka Jaapaniga on seos olemas – video toodeti bändi Jaapani-debüüdiks.

VIXX

Björk, “All Is Full Of Love”. Björk ilmselt eraldi tutvustamist ei vaja.

Seda 1999. aastal loodud videot on nimetatud arvutianimatsiooni teetähiseks, seda on eksponeeritud kunstinäitustel, näiteks New-Yorgi moodsa kunsti muuseumis ja Veneetsia kunstibiennaalil. Chris Cunninghami video on saanud ohtralt auhindu, aga sellega on kaasas käinud ka skandaal. Kui vaadata robotite väljanägemist, peaks kõik ulmesõbrad eksimatult ära tundma, millist ulmefilmi selle video plagieerimises fännide poolt süüdistati (loomulikult oli see “Mina, robot”). Omamoodi vihje sellele videole leiab ka filmi “Chappie” lõpukaadrist. Ning väidetavalt on ka seriaali Westworld alguskaadrid inspireeritud just sellest videost.

björk

Covenant, “Bullet. Rootsi futurepopi ansambel, video on tehtud aastal 2002.

Videos on kujutatud bändi lauljat robotina. Tegu on üsna mitmeti tõlgendatava looga, millest võib välja lugeda muuhulgas ka seda, et inimkonnast on järel vaid robotid, kes oma identiteeti otsivad.

covenant

Muse, “Mercy”.

Tegu on ansambli seitsmendalt, kontseptuaalselt plaadilt “Drones” pärit looga. Plaat sai 2015. aastal parima rokkplaadi Grammy. Droonid on metafoor, mis tähistab tehnoloogiat, mis inimesi aina tundetumaks ja ümbritseva vastu ükskõiksemaks muudab.

muse

Carbage, The World Is Not Enough”. 1999. aastal linastunud samanimelise Bondi-filmi tunnuslugu. Videol endal pole bondiaanaga mingit pistmist, õnneks ei ole mindud seda lihtsama vastupanu teed, et laulu videona kasutatakse lõike filmist. Tegu on omaette tervikliku süžeega lühifilmiga.

carbage

Spineshank, “Synthetic”. Ameerika nu metal ansambel kahetuhandedate algusest. Mõnusalt raju muusika.

 

spineshank

Flying Lotus, “Butty Boy Strut”. Artist Stewen Ellison.

Video on kui düstoopiline õudusunenägu, mis algab nii süütult, väikeste nunnude robotitega. Selles võib näha omamoodi allusiooni või hoiatust TI teemale, mis on praegu äärmiselt aktuaalne.

flying Lotus

Amon Tobin, “Esther´s”.

Amon Tobin on Brasiilia elektroonilise muusika produitsent, kes kasutab palju filmide helisid, heliproove, aga ka teiste muusikute improvisatsioone. Tema „Esther´s“ on näide stiilist, mida ta viljeleb – hullumeeslne segu Polar Music Awardi võitja Patrick Watsoni hullumeelsetest klaveririffidest ja Harley Davidsoni häälest, sumisevatest herilastest surfkitarri hääleni. Kõik, mida saab salvestada, on muusika.

amon tobin

Massive Attack koos Toung Fathers´iga, “Woodoo In My Bloodkasutab äärmuseni lihtsustatud robotit, mis küll samal ajal on erakordselt tõhus. Järjekordne hirmutav illustratsioon sellele, kuidas tehnoloogia meie üle kontrolli võtab ja meid juhtima hakkab.

Video on ilmselge kummardus Andrzej Żuławski filmile “Possession”, parafraseerides selle kõhedat metroostseeni. Peaosas Rosamund Pike, kes on mänginud muuhulgas ka “Surrogaatides”, “Jack Reacheris” ning Bondi-filmis “Die Another day”. Roboti kuju on omakorda laen Don Cascarelli 1979. aasta kultusfilmist “Phantasm”. Mõlemad filmid jätsid video režissöörile Ringan Ledwidge´le lapsepõlves kustumatu mulje.

massive attack

Beastie Boys, “Intergalactic”. Video ja laul on täis kõikvõimalikke viiteid. Motiiv, millega laul hakkab, on Rimski-Korsakovi töötlus Mussorgski muusikalisest poeemist “Ночь на Лысой горе”. Viiteid on Stravinskile ja Power Rangersitele.

Muide, selle laulu refrään on ääretult sisutihe, nähes välja järgmine:

Intergalactic, planetary, planetary, intergalactic
Intergalactic, planetary, planetary, intergalactic
Intergalactic, planetary, planetary, intergalactic
Intergalactic, planetary, planetary, intergalactic
Another dimension, another dimension
Another dimension, another dimension
Another dimension, another dimension
Another dimension, another dimension
Another dimension, another dimension
Another dimension, another dimension
.

Videost astub läbi ka Cthulhu isiklikult ning korraldab hiidrobotiga Godzilla-kakluse stiilis mõõduvõtu. Filmitud Jaapanis ja bänd kannab jaapani tänavatööliste riietust. 1999. aasta MTV muusikaauhindade jagamisel sai see parima hip-hop-video auhinna. Laulu on kasutatud ka “Futurama” multikas osas “Põrgu on teised robotid”, kus joonistatuda bändiliikmed kontserti annavad.

beastie boys

Basement Jaxx,Never Say Never”. See on nüüd see koht, kus mul tuleb tsiteerida Reidari juttu “Koidik vereval pinnal”:

“Mida su paps jalgadega teeb? Need on ju Keelatud Vigurid?”

Uks avanes ja sekundi pärast väljus teisest toast nõtkel sammul madal kogu. Aknast kiirgav öine valguskuma tekitas ruumi püstloodse valkja ristküliku, mis vaiksel surinal liikuva inimese alakeha kujutava tehismoodustise pärlmutrise värvkatte särama lõi.”

Juba esitlusel küsisin ma, kas seda detaili mõjutas järgnev video.

Briti elektroonilise muusika duo video jälgib jaapani teadlasi, kes üritavad luua tverkivat robotit (sellest sai üks tänavuse Estconi ootamatumaid tunnussõnu – tverkiv perse).

basement jaxx

Kui asi juba tantsivate robotiteni läks, siis olgu siin veel üks – Justin Timberlake Filthy”. Video nomineeriti 2018. aasta MTV muusikaauhindade jagamisel parima koreograafia kategoorias. Timberlake esineb siin äratuntavalt kui moodne versioon Steve Jobs´ist, kes esitleb uut tehnikavidinat.

justin-timberlake-filthy-pic1

Deadmau5, kodanikunimega Joel Thomas Zimmerman, Kanada muusikaprodutsent, ja ameerika laulja Gerard Way, Professional Griefers. Video kujutab endast võitlust, kus Deadmau5 ja Gerard Way juhivad hiirekujulisi roboteid. Kes tahab, võib siin näha viidet filmile „Real Steel“, kes tahab, hoopis Mad Maxile (Thunderdome´i kuppel).

deadmou5

 

Nonii, aina jaburamaks läheb. The Chemical Brohters, Believe”. Tõsine sinikrae õudusunenägu – tööstusrobotid. Video võitis 2005. aastal MTV Europe Muusikaauhindade jagamisel parima video auhinna.

chemical brothers

Jätkame The Chemical Brohters´iga. Sometimes I Feel So Deserted”. Ma ei tea, mis see täpsemalt on , aga neetult hea on see küll. Apokalüptika – jah, küborg – jah, kindlasti. Naftat otse kõrri? Palun. Saku tume veeni on selle kõrval poisike! Ja selle tibiga ei tahaks vist isegi Terminaator Arnie kokku saada. No vaadake vaid seda saatanlikku muiet!

chemical brothers2

Ja kui te arvate, et hullemaks enam minna ei saa, siis arvake uuesti! Õiged optimistid ütlevad, et hullemaks saab alati minna. Ja mis oleks hullem või kentsakam, kui india muusika saatel tantsiv robot? Aga just selline astub ette järgmises videos.

 

india

Sellisest ulmelisest mülkast võib meid välja aidata ainult 6 miljoni dollari mees. Näiteks selline, nagu ameerika kantribändi Zac Brown Band loos “The Wind”. Video on animeerinud Beavis & Buttheadi looja Mike Judge.

zac brown band

Ja see lugu paneb väärika punkti seekordsetele pöörastele robotivideotele.

Või ka mitte - Riho soovib omalt poolt jagada veel ka üht lisalugu, mis kahjuks postis kaduma jäi ja seetõttu Estconil ettekandmisele ei jõudnud. Пурген (Purgen) - Робот Рай on Moskva punkbändi erakordselt madalaeelarveline ja taotuslikult koleda visuaaliga jutustus venemaal argielu elavatest robotitest. 

robot rai

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0841)