Nikola Tesla, with his equipment EDIT

KUU PROMINENT: Theodore Kazcynski (11. mai)

Ted Kaczynski, hüüdnimega Unabomber, ei ole Poola president ega tema sugulane. Aastail 1978–95 saatis ta üle USA laiali 16 pommi, millest 14 plahvatasid, tappes 3 ja vigastades 23 inimest. 1967–69 oli ta ülikooli matemaatikaõppejõud ja kolleegid pidasid teda geeniuseks. Mina olin siiski õppejõud oluliselt kauem, ehkki ma polnud geenius. Ta koostas 35 tuhande sõna pikkuse manifesti, mille järgi olevat tööstusrevolutsioon väga vale ja tuleb tagasi keerata, inimesed peaksid elama lihtsat elu ilma tehnoloogiata. Washington Post ja New York Times avaldasid selle ning FBI lootis, et mõni lugeja tunneb selles ära oma lähedase mõtted – tõepoolest, David Kaczynski tundis oma venna ära ja andiski ta üles. Unabomberi mõtted meenutasid mulle Simakit, kes samuti lihtsat elu armastas, ainult Simak ei valmistanud pomme. Ehkki Unabomberil oli maist vara vähe, müüdi see siiski oksjonil maha ja teeniti 232 tuhat dollarit, mis läks tema ohvritele. Ka Norra massimõrvar Anders Breivik koostas oma manifesti, millest suur osa oli Kaczynski pealt plagieeritud.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Kaczynski


ESIMENE FILM: „Die Hard" (13. mai)

1988. aasta Ameerika film Bruce Willisega peaosas on kujunenud traditsiooniliseks Westi jõulufilmiks, mida mina pole küll kordagi vaadanud. Aastate viisi mõtlesin detsembris: tänavu vaatan, ühe korra elus enda harimiseks. Ja kui siis õhtu kätte jõuab, siis loen sisukokkuvõtet ... ei, liiga vägivaldne. Jäägu see minust. Ma ei pea enda harimiseks kokaiini nuusutama ega langevarjuga hüppama, ma ei pea midagi tegema üksnes sellepärast, et pole varem teinud. Film nimetati nelja Oscari kandidaadiks (montaaž, heli, heliefektid ja visuaalefektid, ei võitnud ühtki). Film lennutas Bruce Willise, kellele see oli alles viies filmiroll, kõrgele filmitaevasse, kus ta särab tänapäevani. Frantsiis koosneb 5 filmist, mis eranditult tõid suure kasumi, ja 12 arvutimängust. Filmi eelarve oli 25–35 miljonit dollarit, kassatulu 140 miljonit, mõlemad oluliselt väiksemad kui järgedel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Die_Hard


TEINE FILM: „Neetud ei saa puhata" (esilinastus 15. mail 2008)

Telesarja „Supernatural" 3. hooaja 16. ja viimane episood. Vennad Sam ja Dean Winchester reisivad mööda USA-d, jahtides üleloomulikke olendeid. Eelmise hooaja viimases episoodis tegi Dean Saatanaga aastapikkuse lepingu ja tal on jäänud elada veel üks päev. Kas arvasite ära, kuidas lugu lõpeb? Vist mitte. Lepingu tühistamine ja pikendamine ebaõnnestuvad ning põrgukoer pureb Deani surnuks. Vaatajaid oli filmil palju, kriitika oli positiivne. See, et üks peategelastest sureb ja põrgusse läheb, tuli ootamatult. Põrgustseeni filmimine oligi paras põrgu, sest rihmad, mille abil Deani kehastaja Jensen Ackles üles riputati, kippusid libisema, see tekitas põrguvalu ning pealekauba võte ebaõnnestus ja tuli uuesti filmida. Palju kordi. Nagu öeldud, järgmise hooaja alguseni jäi aega, nii et ta sai end ravida.

https://en.wikipedia.org/wiki/No_Rest_for_the_Wicked_(Supernatural)


KUU ASTRONOOMIA: Apollo 7 (16. mai)

Saturn IB Second Stage with open LM adapter

Apollo 7 oli Apollo programmi esimene mehitatud lend. See kestis 11 päeva ja toimus oktoobris 1968. Just sellest raketist tehti maailma esimene otseteleülekanne. Kuumooduli piloot (see oli teise piloodi ametinimetus, isegi kui raketis kuumoodulit polnud) Walter Cunningham on tänapäevani elus. Meeskond läks lennujuhtimiskeskusega konflikti ja ühtki neist ei lastud enam kosmosesse, sest ütlesid selliseid asju nagu «Ma tahan teada selle idioodi nime, kes testi P22 välja töötas, ja temaga rääkida, kui ma alla tagasi tulen.» Neile ei meeldinud ka teleülekanne, mis juhtis nende tähelepanu põhitegevuselt kõrvale. Kolmandal kosmoselennul olev kapten Walter Schirra otsustas, et meeskond ei kanna atmosfääri sisenemisel kiivreid, sest kartis õhurõhu äkilise suurenemise tõttu kurdistuda. Kuid põhimõtteliselt kõik õnnestus. Tänapäeval suhtutakse mõistvalt sellesse, kui meeskond lennujuhtimiskeskust kirub, sest ühine vaenlane liidab meeskonda ja siis nad ei lähe omavahel raksu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_7


KUU ARVUTIMÄNG: „Viimane fantaasia IX" (24. mai)

„Viimaseid fantaasiaid“ on välja tulnud juba 15, neist viimane 2016. aasta lõpus. See mäng ilmus 2000. Tegevus toimub Udumandril, kus asub neli riiki. Idas on sõjakas Alexandria, edelaplatool tehnoloogiliselt arenenud õhulaevade tootmise keskus Lindblum, loodes lõputu vihma kuningriik Burmecia ja selle servas hiigelpuu otsas inimkujuliste rottide ühiskond Cleyra. Peale Udumandri on ka Välismanner, Kaotatud manner ja Unustatud manner. Nii et tegevuskohad on mitmekesised, tegelasteks lisaks inimestele antropomorfsed loomad, võludroonid, kääbused, sarvilised nõiad ja nii edasi. Rahvas võttis mängu hästi vastu, aga eriti meeldis see kriitikutele, kes mängu korduvalt nimetasid kõigi aegade parimate mängude edetabeleis. Produtsent Hironobu Sakaguchi nimetas IX mängu oma lemmikuks kogu seerias ja kõige lähemaks ideaalile. Metacritic annab mängu hinnanguks 94%, mis on samuti sarja kõrgeim hinnang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Final_Fantasy_IX


Veel käis esilehelt läbi Bulgaaria-Rumeenia ühisriik, mis ei saanud kunagi teoks, sest selle vastu olid kõik suured naabrid alates Austria-Ungarist kuni Nõukogude Liiduni, kartes, et ühendriik muutub liiga suureks ja tugevaks. Ja esilehel olid ka Isise müsteeriumid, mida antiikajal mainiti sageli, aga kirjeldatud on neid üksnes Apuleiuse eesti keeleski ilmunud jutustuses „Kuldne eesel", mis on täielik ulme ega ole seetõttu ajaloolallikana usaldatav, ehkki konkureerivate allikate puudumisel on seda võetud ka sulatõena.


PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

KUU TEHNIKAPILT: Nikola Tesla laboratoorium (26. mai)

Nikola Tesla, with his equipment EDIT

Wikipedias käisid hirmsad vaidlused, kuidas Nikola Tesla päritolu sõnastada: kõik pidasid teda omaks. Praeguse seisuga on ta Horvaatias sündinud serblasest Ameerika leiutaja. Ta oli üks oma aja tähtsaimaid leiutajaid ja üks peamisi eeskujusid hullu teadlase kujutamisel. Kuni surmani uuris ta elektrit ja tema labor oli ülimalt efektne paik. Kui ta tahtis katseteks raha saada, siis viis ta rikkuri lihtsalt oma laborisse ja näitas talle sedasama, mis siin pildil – kuidas sa siis ei anna sellisele mehele raha? Wikipedias on terve artikkel „Nikola Tesla in popular culture" – peamiselt sisaldab see ulmeteoseid, kus Tesla tegutseb näiteks koos Supermani või Sherlock Holmesiga. Ta olevat välja töötanud viimsepäevamasina, millega kogu planeet tükkideks rebida, ja seda väikese võimsusega katsetades tekitanud Tunguska plahvatuse. Lovecraft olevat Teslat kujutanud Nyarlahotepina. Lost Continent (tuttav nimi, eks?) avaldas romaani „Maailmade ime", milles Tesla, Mark Twain ja Harry Houdini seiklevad Marsil.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nikola_Tesla,_with_his_equipment_EDIT.jpg


ESIMENE SÜRREALISM: Spass na Krovi (27. mai)

Spb 06-2017 img47 Church on the Blood

Näeb välja nagu aurupunkmasin, kas pole? Kus sellist küll näha saaks? Üsna lähedal, Peterburis Gribojedovi kaldapealsel. Ainult sellise vaate saamine on keeruline: see on tehtud drooniga, pildil on Spass na Krovi kirik ja need, mis hammasratastena tunduvad, on sibulkuplid pealtvaates. Ma ei oska korralikult tõlkida, pakun Kristuse Verel Ülestõusmise kirikut. Kirik ehitati 1883–1907 Vene tsaari Aleksander II mõrvamise paika (1881). Kiriku kõrgus on 81 m, mahutavus 1600 inimest.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spb_06-2017_img47_Church_on_the_Blood.jpg


TEINE SÜRREALISM: Distinction Hotel (28. mai)

See hotell asub Uus-Meremaa lõunasaarel Christchurchis. 2011. aasta oli Christchurchile õnnetu: linna tabas kolm maavärinat. Linna 50 kõige kõrgemast majast enne maavärinat on veel püsti ainult 14 ja 4 lubatakse lisaks taastada. Kuuekorruselise telemaja varingus hukkus 115 inimest, kogu linna peale kokku samas maavärinas 185. Kolmest maavärinast oli see keskmine, aga esimeses ja kolmandas hukkus samuti inimesi. Pildil on Millenniumi hotell, mis taastamise järel avati 2018 uue nime all (nüüd on Distinction) ja näeb välja sedasi. Vihje: fassaad on kõver, OpenStreetMap kinnitab seda. Maja on 14-korruseline ja 51 meetrit kõrge. Maavärina ajal oli ta linna kõrguselt 15. hoone, praegu 7.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Detail_of_Distinction_Hotel_facade,_Christchurch,_New_Zealand.jpg


ESIMENE KOSMOSEVIDEO: Lõuna-Krabi udukogu (5. mai, 6 minutit)

1024px--Hubblecast 119.webm

Hubble'i kosmoseteleskoop sai 2018 juba 29-aastaseks ja sel puhul filmis see Lõuna-Krabi udukogu. See tekkis punasest hiiust välja heidetud ainest, aga punane hiid ise on lähisuhtes valge kääbusega. See planetaarne udukogu asub lõunataevas Kentauri tähtkujus ja nime sai ta sellest, et on väga Krabi udukogu moodi, mis asub põhjataevas Sõnni tähtkujus. Mõlemad meenutavad väljanägemiselt krabi. Krabi udukogu avastati 1840, aga Lõuna-Krabi udukogu 1967. Mõlemad asuvad meist mitme tuhande valgusaasta kaugusel.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hubblecast_119.webm


KUU ASTRONOOMIAVIDEO: kosmosemoodul Tianhe (12. mai, 2 minutit)

Review the wonderful moments of Tianhe core cabin mission in 120 seconds.webm

Tianhe on Hiina kosmosejaama baasmoodul, mis saadeti orbiidile 29. aprillil 2021. Inglise viki tõlgib mooduli nimeks Taevaste Harmoonia, aga vene viki Taeva ja Maa Harmoonia. Moodul on 16,6 või 18,1 m pikk, 4,2 või 4,1 m lai (näete, millised erinevused on inglise ja vene viki vahel), mass 22,6 tonni. Välimuselt meenutab Tianhe moodulit Zvezda, millest pandi kokku Vene kosmosejaam Saljut, ja selle põhjal on oletatud, et Hiina kosmosejaam tuleb üsnagi teise Vene jaama Miri moodi. Moodulil on ka mehaaniline käpp, millesarnane oli juba Miril. Käpp on vene keeles „ljapa“ ja inglise viki ütlebki: „Lyappa-tüüpi robotkäsi“. Veel tänavu korraldatakse Tianhe juurde mitu lendu varustuse, ülejäänud moodulite ja taikonautidega, taikonaudid startisid selle kirjatöö ärasaatmise päeval, 17. juunil. Muide, Hiinas on ka superarvutid Tianhe-1 ja Tianhe-2, mille nimi kirjutatakse inglise ja vene keeles samamoodi kui kosmosejaama mooduli nimi, aga hiina keeles on kirjapilt teistsugune ja tähendus samuti: „Taevane Jõgi“.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Review_the_wonderful_moments_of_Tianhe_core_cabin_mission_in_120_seconds.webm


TEINE KOSMOSEVIDEO: rõugearmiline Kuu (14. mai, 1½ minutit)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ComputerHotline_-_Lune-2008-05-14_(by).ogv


ESIMENE VANAFILM: „Põhja hulkurid" (27. mai, 103 minutit)

James Oliver Curwood kirjutas palju jutustusi Kanada ürgloodusest. „Põhja hulkurid" on eesti keeleski ilmunud. Kuid ekraniseeringutes moondusid tema teosed tundmatuseni. „Põhja hulkurite" peategelased olid raamatus koer ja karu, selles 1920. aasta Ameerika filmis on nad taandatud kõrvaltegelasteks, kelle seiklus metsikus looduses kestab mitte aasta aega nagu raamatus, vaid ühe päeva. Metsatulekahju on siiski olemas, selleks püstitati stuudiosse puutüved, millele õmmeldi külge puuoksad ja saadi olematut liiki jämedad madalad puud. Filmi peategelased on inimesed ja muidugi on kesksel kohal armulugu. Jutustusega „Morsk Whapi" läks koguni sedamoodi, et stsenarist ei pidanud võimalikuks teha filmi, mille peategelaseks oleks taani dogi, ja muutis koera naiseks, keda mängis ise – Curwood solvus, kuid valmis Kanada menukaim film, mis tõi 300% kasumit, sellele aitas muidugi kaasa Kanada filmide esimene alastistseen. Nii et loodan, et olete „Põhja hulkureid" lugenud ja vaatate seda filmi kui kurioosumit. Alles 1961 tegi Disney jutustusest originaalilähedase ekraniseeringu.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nomads_of_the_North_(1920).webm


KUU ANIMAFILM: „Kohvijooks" (29. mai, avaldamise 1. aastapäev, 3 minutit)

1920px--Coffee Run - Blender Open Movie-full movie.webm

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coffee_Run_-_Blender_Open_Movie-full_movie.webm


TEINE VANAFILM: „Tantsiv siga" (31. mai, 4 minutit)

4 minuti pikkune 1907. aasta Prantsuse film, mis valmis Pathé stuudios. Filmi kõik autorid, sealhulgas näitlejad, on teadmata. Pärast valmimist ei äratanud see film tähelepanu, kuid XXI sajandil avastati selle absurdsus ja selle sai tagantjärele oma totruse poolest tuntuks. Hüpoteetilise 1907. aasta Oscari valimistele julgeksin selle filmi esitada parima kostüümi kategoorias.

Le cochon danseur (1907) - yt.webm

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Le_cochon_danseur_(1907)_-_yt.webm


Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0605)