KUU KEEMIA: germaanium (1. märts)

Mul oli küll tunne, et kõik keemilised elemendid on juba inglise viki esilehelt läbi käinud, aga ikka selgub, et ei veel. Germaanium on see element, mille olemasolu ja omadusi ennustas Mendelejev 1869. aastal. 1886 avastatigi ja – ennäe imet – just selliste omadustega nagu Mendelejev väitnud oli! Tänapäeval kasutatakse toodetud germaaniumist 15% infrapunaoptikas (see kogus väheneb järjest) ja 50% fiiberoptikas (see kogus kasvab). Germaanium on Maal levikult 50. element ja maksab umbes 1000$ kilo (hind kõigub suuresti: 2003 oli 380 $/kg ja 2014 1900 $/kg, praegu jälle alla 1000 $/kg).

https://en.wikipedia.org/wiki/Germanium

KUU ARVUTIMÄNG
: "Resident Evil 5" (5. märts, avaldamise 10. aastapäev)

Kui eelmisel kuul tutvustasin Uputuse-nimelist viirust, siis seekord Uroborose-nimelist. Uroboros on vanaegiptuse müütidest pärit madu, kes õgib oma saba. Ent nimi "uroboros" ise pärineb vanakreeka keelest, ehkki kreeka müütides ta ei esine. Uroborose-nimelise viiruse leiutas kuri Umbrella korporatsioon ja sellega nakatunud inimesed muteeruvad koletisteks.

"Resident Evil 5" on kolmanda vaate tulistamismäng. Järjenumbrist 5 hoolimata on ta sarja 7. Mäng ja esimene, mis pole ellujäämisõudus, vaid märul. Ühtlasi on ta sarja esimene kahe isiku koostöömäng. Tappa tuleb hulk pahalasi ja lihtsalt Uroborosega nakatunuid, mõni visatakse vulkaani sisse laavasse. Maailm tuleb päästa hullude käest ja peategelane mõtiskleb lõpus, kas maailm üldse päästmist väärt oli. Kriitika oli positiivne, kiideti nii graafikat kui sisu. Mängu süüdistati rassismis, sest alguses tapab valge peategelane külatäie neegreid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Resident_Evil_5

KUU ULMEAJAKIRI: "Amazing Stories Quarterly" (10. märts)

Selle ajakirja asutas Hugo Gernsback kaaslaseks oma ajakirjale "Amazing Stories". Avaldas originaalloomingut ja üksnes kaks kordustrükki (Wellsi "Kui magaja ärkab" ja Gernsbacki "Ralph 124C 41+"). Ilmus 22 numbrit (aastail 1928–1934) ja läks 2 korda pankrotti. Tänapäevased hinnangud ajakirja tähtsusele ja selles ilmunud juttude kvaliteedile lahknevad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazing_Stories_Quarterly

KUU AJALUGU
: Talvesõda (13. märts, sõja lõpu aastapäev)

Selle üle võivad soomlased uhked olla. Venelastel oli sõdureid poole rohkem, lennukeid 30 korda rohkem ja tanke 100 korda rohkem. NSV Liidu kaotused sõjas olid 321–381 tuhat meest, Soome kaotused 70 tuhat meest. Kuidas selline ulmeline asi sai juhtuda? Lugege.

https://en.wikipedia.org/wiki/Winter_War

KUU ASTRONOOMIA
: Kapella (21. märts)

Kapella on Veomehe tähtkuju heledaim täht ja tähistaeva heleduselt 6. täht. Esimest korda kujutas seda ulmes 1949. aastal brasiillane. Beam Piper pani sinna 1958. aasta jutus "A Planet for Texans" elama saurusesuurused kariloomad, keda karjatatakse tankidega. Kapella esineb Heinleini "Starship
Troopersis", Vance'i "Emphyrios", Christopher Evansi BAASist puuduvas romaanis "Kapella kuldsed silmad", McCaffrey Rowani-seerias, Aldissi jutus "Journey to the Goat Star" ja nii edasi. Farmer saatis romaanis "Time's Last Gift" sinna seiklema surematu Tarzani. Tegelikkuses on Kapella neliktäht, mis koosneb kahest tähepaarist, ja seetõttu on seal elu ebatõenäoline.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capella

KUU VÄLJASURNUD ELUKAS: šišiasaurus (22. märts)

Saurus nimetati Hiinas Henani provintsis asuva Xixia maakonna järgi, kust tema jäänused kõigepealt leiti. Ta oli ninast sabani 1½ m pikk. Arvake nüüd, kui palju ta kaalus! 8 kilogrammi. Saurused olid sageli suht kerged. Eriti lindsaurused. Kuid nad ei lennanud: neil polnud tiibu, vaid sirpküünistega käed. Seevastu siluett oli väga linnu moodi. Šišiasaurus oli inimesele põlvekõrgune ja tema kummaski lõualuus oli 22 hammast, kuid need polnud liha söömiseks väga sobivad, nii et ta võis olla kõigesööja. Suur sauruste väljasuremise sündmus sai saatuslikuks kõigile lindsisalikele ja šišiasaurusele sealhulgas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Xixiasaurus

KUU ROMAAN: "Teemandid on igavesed" (26. märts, avaldamise aastapäev)

James Bondi neljas romaan, mille põhjal valmis seitsmes Bondi-film Sean Conneryga peaosas. See on ka üks väheseid Flemingi Bondi-teoseid, kus puuduvad vihjed külmale sõjale. Selle asemel lööb Bond maha suurel hulgal teemandismugeldajaid. Palgamõrvareid härra Winti ja härra Kiddi mäletate?

https://en.wikipedia.org/wiki/Diamonds_Are_Forever_(novel)

KUU PROMINENT: Albert Pierrepoint (30. märts, sünniaastapäev)

Albert Pierrepoint oli Suurbritannia peaaegu viimane timukas. Ka tema isa ja onu olid timukad ning Albert tahtis juba pisikese poisina timukaks saada. Nii et näete, mõnikord lapsepõlveunistused täituvad. 25 aasta jooksul hukkas ta 435 kuni 600 inimest, neist paarsada sõjakurjategijat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Pierrepoint

KUU TEHNIKAPILT: Täiustatud Katsereaktor (16. märts)

Kuna ajakirja nimi juba selline on, siis pilk Idahos asuva reaktori südamikule. Kütuseplaadid hiilgavad eresiniselt Tšerenkovi kiirguse tõttu, mis eritab footoneid sinises ja ultravioletses lainealas. Valmis juba 1967 ja töötab siiamaani.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Picture_of_the_day/March_2019#/media/File:Advanced_Test_Reactor.jpg

TEINE TEHNIKAPILT: stardiplatvormi veesüsteemi test (25. märts)

Liikurstardiplatvormi number 2 peasüsteemiklappide kasutuskestus on täis saanud (aastal 2004) ja nad vahetatakse välja (neid pole vahetatud Shuttle'i programmi algusest peale). See annab võimaluse testida stardiplatvormi heli summutamise veesüsteemi ja stardiplatvormile tühjendatakse 300 tuhat gallonit mahutav veepaak. Lisaks oma töötajatele on seda sündmust kutsutud vaatama ajakirjanikud.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sound_suppression_water_system_test_at_KSC_Launch_Pad_39A.jpg

KUU LOEND
: Ursula LeGuini bibliograafia (29. märts)

Kas teadsite, et daam Ursula on lisaks ilukirjandusele toimetanud kogumikke, tõlkinud (sealhulgas Laozid), avaldanud esseesid ja esseekogumikke ning ... kuidas öeldagi ... rahvaraamatuid? Kümmekond lasteraamatut, kümmekond luulekogumikku ja näidend.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ursula_K._Le_Guin_bibliography

PÄEVA MATERJAL COMMONSIS: VANAFILMI-ERI
KUU SÜRREALISMIPILT
: kirik järves (12. märts)

Kui tavaliselt katsutakse ehitada kirik keset küla, siis Makedoonias on kirik keset järve. Kuidas ta küll järve sattus? Nojah, kirik valmis 1850 ja 1953 valmis veehoidla ...

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iglesia_sumergida_de_San_Nicol%C3%A1s,_lago_Mavrovo,_Macedonia,_2014-04-17,_DD_11.JPG

KUU LAEVAPILT
: "Silja Serenade" (21. märts)

Eelmisel kuul oli juba kaks Eestiga seotud laevapilti, nüüd kolmas. "Silja Serenade" lasti vette 1989, alates 2006 kuulub Tallink Grupile. Valmimisest kuni 1991. aastani, mil valmis "Silja Symphony", oli ta Euroopa suurim reisilaev.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Silja_Serenade_in_Stockholm.jpg

KUU ASTRONOOMIAPILT: Suur Magalhãesi Pilv (28. märts)

Suur Magalhãesi Pilv on Linnutee naabergalaktika ja pildistatud on tähetekkepiirkonda N159. See asub üle 160 000 valgusaasta kaugusel ja selle läbimõõt on üle 150 valgusaasta. Selle keskmes on Liblika udukogu.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hubble_Peers_into_the_Storm_(29563971405).jpg

ESIMENE VANAFILM
: "Draama merepõhjas" (7. märts)

Prantsuse 1901. aasta märul pikkusega 69 sekundit, üks esimesi liikuvate tiitritega filme maailmas. Sisaldab merepõhjast leitavat aaret, kuritegu ja kulissile joonistatud näkineidu.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Un_Drame_au_fond_de_la_mer_(1901).webm

KUU SÜRREALISMIVIDEO
: liustikega kaetud mäed Tiibetis (10. märts)

Šokolaaditriipudega valge kreem, küll on isuäratav! Võta näpust, polegi söödav, hoopis vaade lumistele mägedele. Pikkus 40 sekundit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Glacier-capped_Mountains_in_Tibet.ogv

TEINE VANAFILM: "Saatan lõbutseb" (11. märts)

Hispaania režissööri Segundo de Chomóni Prantsusmaal valmistatud 1907. aasta ulmefilm (Chomón oli režissöör, stsenarist ja peaosatäitja). Kui sel aastal jagatuks "Oscareid", kandideerinuks eriefektide kategoorias. Sisu puudub, kogu aur läheb eriefektide peale, aga vaadata kõlbab sellegipoolest. Originaalpikkus 10 minutit, taastatud kujul 8½ minutit.

KOLMAS VANAFILM: "Kummitav loss" (12. märts)

Georges Méliès' 1897. aasta film, üks esimesi õudusfilme. Siiski polnud autorite eesmärk tekitada vaatajates õudust, vaid pigem üllatustunnet. Pikkus 45 sekundit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Le_ch%C3%A2teau_hant%C3%A9_(1897).webm

NELJAS VANAFILM: "Iola lubadus" (16. märts)

D. W. Griffithi 1912. aasta film 20-aastase Mary Pickfordiga peaosas indiaanitüdrukuna. Pikkus 15 minutit. Kui eelmainitud vanafilmid on nagu muuseumieksponaadid ja tänapäeval kõlbab neid vaadata peamiselt lühiduse tõttu, siis "Iola lubadus" näeb juba filmi moodi välja. Pickfordi näitlejavõimed on muidugi väljaspool kahtlust, kuigi lõppu ei suuda temagi päästa, ükski inimene ei sure niimoodi, see on stsenaariumi viga. Antonio Moreno meespeaosas on samuti tubli. Stsenaariumis meeldis mulle väga see, et kuigi kõik tegelased latravad palju, ei ole kogu filmis ainsatki tiitrit – ja kõik on arusaadav! Veel meeldis mulle lahingu kujutamine: kui see film
tehtaks tänapäeval, näeksime hulgaliselt mehi, kes kukuvad ega tõuse, aga filmis näidatakse vaheldumisi ühe poole sõdureid ja teise poole sõdureid tulistamas, ükski indiaani sõjamees ei lange.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iola%27s_promise_(1912).webm

VIIES VANAFILM: "Mere hind" (20. märts)

1922. aasta film 17-aastase Anna May Wongiga peaosas, kestab 53 minutit. See oli esimene Hollywoodis tehtud värvifilm ja esimene värvifilm, mis ei vajanud eriprojektorit. Wong mängib kogu trupi üle, meespeaosaline Kenneth Harlan, kes elu jooksul mängis mitmesajas filmis, on tema kõrval eriti kahvatu. See oli Wongi läbimurderoll ja ühtlasi revolutsiooniline selles mõttes, et hiinlast kujutati inimesena, vähe sellest, hiinlane koguni abiellus ameeriklasega! Loomulikult, kui ameeriklane vaid soovib, tunnistatakse see abielu kehtetuks, sest see on ju sõlmitud hiinlasega,
ning kuigi ameeriklane võib hiinlasega lapsi saada, ei tohi ta teda suudelda, sest see oleks juba liiga kõlvatu. USA segregatsiooniseadused keelasid Wongil filmis valget näitlejat suudelda, isegi kui valge mängiks asiaadi rolli. Režissöör Tod Browning võis teda küll keppida, ehkki Wong
oli alaealine, aga see oli midagi hoopis muud ega tulnud arvesse. 1928 sai Wongil rassismist villand ja ta kolis Euroopasse, kus seadused selles osas lõdvemad olid ja ta saigi filmis valget näitlejat suudelda.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Toll_of_the_Sea_(1922).webm

KUUES VANAFILM
: "Disain unistamise jaoks" (22. märts)

1956. aasta kultusreklaam pikkusega 10 minutit, žanrilt vist maagiline realism. Peaosas tantsijatar Thelma Tadlock. Kuigi ta tantsis pisirollis mitmes filmis, oli see tema ainus oluline näitlejaroll ja mul on sellest kahju, sest see film näitas, et ta oli tegelikult suurepärane näitleja.
Reklaamitakse General Motorsi autosid ja köögimööblit. Kuigi film on 63 aastat vana, ei ole sellist mööblit mina veel näinud, see tundub tänapäevalgi futuristlikuna ning autod ... nojah, pange tänapäeva luksusautod nende asemele ja miski ei muutu, nii et tegelikult mõjub reklaam tänapäeval sama uudsena kui 1956. aastal. Kui palju te olete näinud sedavõrd aegumatuid reklaame? Filmil on ka helitaust, mees ja naine vestlevad laulukeeles, aga Tadlock ja tema partner Brioux ei liiguta suud laulusõnade matkimiseks. See tekitab mõtte heli maha keerata ja vaadata seda reklaami tummfilmina. Teate, väga hästi sobib, heli on täielikult liigne. Alustage tummversioonist ning kui pärast tahate, keerake heli peale ja vaadake teist korda veel.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Design_for_dreaming_(1956).webm

SEITSMES VANAFILM: "Põrguhinged" (25. märts)

64 minuti pikkune film 1916. aastast. Pealkirjast hoolimata puudub ulmeline element täielikult. Seda filmi peetakse maailma parimaks tummvesterniks. Kaasaegne kriitika oli vaimustuses ja kui tollal jagatuks "Oscareid", kandideerinuks "Põrguhinged" paljudes kategooriates: parim film, režissöör,
stsenaarium, meespeaosaline (William Hart). Minule see film nii väga ei meeldinudki, ehkki tuleb tunnistada, et statistide massi käsutas režissöör Charles Swickard osavalt ja Louise Glaum tegi naiskõrvalosas üllatavalt hea esituse. Seevastu Clara Williams naispeaosas oli täielik äpardus.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hell%27s_Hinges_-_1916.webm

KAHEKSAS VANAFILM: "Lonedale'i operaator" (28. märts)

17 minuti pikkune märul 1911. aastast. Omal ajal oli see teedrajav mitmes mõttes. Tegevus toimub mitmes paigas vaheldumisi, publik polnud sellega veel harjunud, ja ühes stseenis kasutatakse isegi suurt plaani. Peategelane Blanche Sweet oli võtete ajal 15-aastane ja elas pärast filmi valmimist veel 75 aastat.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Lonedale_Operator.webm

KUU LOODUSFILM: Kilauea vulkaani purse (30. märts)

Vaadake 44 sekundit, kuidas vulkaan purskab. Väga rahustav vaatepilt.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spattering_and_lava_flow_at_fissure_20_in_K%C4%ABlauea_Volcano%27s_Lower_East_Rift_Z....webm

ÜHEKSAS VANAFILM
: "Lumivalgeke" (31. märts)

Muidugi teavad kõik Disney "Lumivalgekest ja seitset pöialpoissi". See film on mõjutanud kõiki järeltulevaid Lumivalgekese-filme. Seetõttu on värskendav vaadata filmi Lumivalgekesest ENNE Disneyt. Lumivalgekest mängis 33-aastane (raske uskuda, näeb välja nagu 18) Marguerite Clark, kelle kümnetest filmidest on säilinud kõigest 5. 1916. aasta film, pikkus 63 minutit. Saate teada ka pöialpoiste nimed (sellistega te pole harjunud). Walt Disney oli sel ajal viieteistkümnene ja talle meeldis see film väga.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Snow_White_(1916).webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0677)