2023 oli uskumatult viljakas anime-aasta, võib-olla sama hea, kui oli legendaarne anime-aasta 2006. Enamasti on meeldejäävaid animeid aasta peale 3-4, millest üks on selge võitja. Seekord on aga raske öelda, mis üldse oli parim, sest väga tugevaid pretendeerijaid on mitu, kuid erinevate parameetrite ja tugevustega. Nüüd, kui enamus tekstikorpust on kirjutatud ja lahterdatud, on jaotust üsna huvitav vaadata: on seitse tipptasemel animet, mida pole isegi võimalik pingejärjestusse panna – kõik on suurepärased omal viisil. Mõned sarjad on veel pooleli, kuid kui hooaja teises pooles just midagi katastroofiliselt valesti ei lähe, siis tõenäoliselt hinnang ei muutu.

Tõin välja ka MyAnimeListi hinded.

Ja kuna päris mitmed seda teemat puudutavad, siis „isekai-d saamine” tähendab, et tegelane elas tavalist elu, sai surma ja reinkarneerus oma mälestuste ning tihti ka võimetega kuskil uues maailmas.


Statistika:

Siin artiklis olen välja toonud 359 standardpikkusega (25-28 minutit) episoodi, 3 filmi, 10 x1h episoodi live action’it. See teeb umbes 175 tundi ehk ühe kuu täiskohaga töötamist. Lisaks siin väljatoodud asjadele sai veel ära vaadatud mõned vanemad mitteulmelised animed, OVA-sid ja mingeid Netflixi asju.


TOP

Sousou no Frieren
Frieren: Beyond Journey's End
MAL: 9,14, 16/28 episoodi.

Anime, mis on MyAnimeListis lükanud troonilt pikaaegse valitseja, „Fullmetal Alchemist: Brotherhood’i”. FMA:B on legendaarselt hea anime, millel on alguses omad konarused, kuid selle esikohta kõikides edetabelites on suutnud kõigutada väga vähesed animed. Seega võib „Sousou no Frieren” julgelt olla number 1 soovitus 2023. aastast.

Anime algab sellega, et pärast 10 aastat kestnud retke lööb kangelaste kvartett deemonilordi maha. Mis nüüd edasi?

Aeg veereb omasoodu ja ühel hetkel avastab meie peategelane, haldjakõrvik Frieren, et tiimis olnud inimesed hakkavad vanadusse surema. Tema jaoks oli see kümneaastane maailmapäästmisretk ainult mööduv vilksatus tuhandeaastases elus.

Nüüd, 29 aastat pärast kangelase Himmeli surma, on ta uuesti samal rajal ning hakkab alles aru saama, mida see seiklus tähendas tema teekaaslaste jaoks, kuidas see muutis nende elusid ning tervet maailma.

Tegu on suure eelarvega, ülikvaliteetse, introspektiivse ning ülimalt nauditava maitseka kulgemisega, milles ei ole ainsat vastumeelset, ohkamapanevat, pettumust valmistavat või muidu negatiivset momenti. On lausa hämmastav, kuidas kokkujooksvaid detaile on vaikselt sisse põimitud, kuidas kõik, mis algul võibki ebaloogiline tunduda, muutub ajaga loogiliseks. Super visuaal, super heliriba, super tegelased, auga väärib esikohta MAL-is.

frieren 2


Mushoku Tensei II: Isekai Ittara Honki Dasu
Jobless Reincarnation Season 2
MAL: 8,30, 12+1 episoodi

Esimeses hooajas sai meie peategelane isekai-d. Olid kasvuraskused, teleportatsiooni intsident, mis loopis terve valla jagu inimesi mööda maailma laiali, kellest paljud hukkusid. Oli seiklust, ellujäämisvõitlust, aga ka eelmise elu kibestumisest paranemist.

Teises hooajas on peategelane Rudeus natuke küpsem kui varem, saanud ühe korra juba uuesti surma (ainult korraks), kaotanud süütuse ja asunud üksinda seiklema. Nii nagu igale noorele mehele kohane, tahaks ta üht kindlat organit sihtotstarbeliselt kasutada, kuid see keeldub koostööst.

Nii halenaljakas kui teise hooaja läbiv probleem ei oleks, tuleb tõde välja üsna kiiresti: probleemiks on murtud süda. Esimese hooaja kabeda märuli asemel on küllaltki palju rahulikku kulgemist, inimpsüühika avamist, usalduse rajamist.

mushoku


Tengoku Daimakyou
Heavenly Delusion
MAL: 8,21, 13 episoodi

Tere tulemast postapo-maailma: inimesi on üsna vähe, omavahel saadakse üsna hästi läbi. Selle eest on siin maailmas aga inimesteõgijad, veidrad peletised, kes on pea surematud. Kas maailmalõpp tuli peletiste ilmumisest või ilmusid need pärast maailmalõppu – väike vihje anti hooaja lõpus.

Paralleelselt jookseb kaks liini - meie kaks peategelast otsivad Taevast. Poisile lubati, et Taevast leiab ta kellegi, kes on tema näoga. Tüdruk aga, kes on talle ihukaitsja ja reisisaatja eest, sündis ja elas poisina, kuni üks õgija ta suuremas osas nahka pistis. Järgmine mälupilt on tal hetkest, kui ta on oma õe kehas, sakiline õmblusarm ümber pea jooksmas. Miks? Kes? Kuidas?

Teine liin näitab meile kuplialust kooli, kus üritatakse uusi ja paremaid inimesi aretada. Ühelt neist küsitakse, kas ta tahaks näha, mis on seina taga? Oota, varsti tulevad kaks noorukit, kellest üks on sinu näoga, nad näitavad sulle välismaailma.

Tundub lihtne, tundub loogiline. Kuni umbes poole peal hakkavad vaikselt poetatud vihjed naha alla pugema ning aina rohkem süveneb arusaam, et midagi on märksa rohkem mäda, kui meile öeldakse.

Suurepäraselt kirjutatud, üsna hästi animeeritud, kohati võigas ja hirmus, kuid seda köitvam.

Tengoku-Daimakyou-11-30



Jujutsu Kaisen 2nd Season
MAL: 8,96, 23 episoodi

JJK esimene hooaeg ülilühikokkuvõttena: peategelane sööb jupi Vana Kurja ära, hea stoori, suurepärane märul, nauditav maagiasüsteem.

JJK teine hooaeg koosneb tegelikult kahest osast.

Esimeses neljas episoodis hüpatakse tagasi aastasse 2006, mil pealiini õpetajad ja mentorid olid alles õpilased ning tuleb maagilise maailma lõpp ära hoida. Avatakse tausta, lisatakse tegelastele värvi ja motiive, suurepärane märul.

Teises pooles tullakse tagasi moodsasse aega. Needused kuulutavad sortsidele sõja –halloween’iõhtul heidetakse mitmekordne loor üle Shibuya – tulge ja võidelge, muidu tapame kõik pantvangid.

Märul, märul, märul. Võrratult animeeritud, mitmekihiline märul. Suurepärased tegelased, kes ei jäta külmaks - ma ei mäleta, et ma oleks ühegi antagonisti mahalöömist niipalju oodanud kui Mahito lõppu. Häid tegelasi, kes on teise hooaja teiseks pooleks sümpaatseks saanud, tapetakse ja sandistatakse halastamatult ja tööstuslikult. Sellel animel ei ole pidureid… või tegelikult on. Mappa stuudiol on tohutult ambitsiooni ja raha, aga nende tööjõud on kokku kukkumas, ühe vägeva ja kauaoodatud kakluse kohta ütlesid nad, et nad jõudsid seda animeerida umbes 30% eesmärgist. Ja see oli ikka hea.

jujutsu


Kimetsu no Yaiba: Katanakaji no Sato-hen
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Swordsmith Village Arc
MAL: 8,29, 11 episoodi

Meie ajastu rahamasin. „Demon Slayer” on üks suurimaid frantsiise ja nad on otsustanud kõik selle raha animatsioonieelarvesse laduda. Tulemuseks on väsimatu visuaalinauding.

Meie peategelasel on järjekordset uut mõõka vaja, millega deemoneid tappa. Erandkorras viiakse ta ülisalajasse mõõgaseppade külla ning parem ongi, sest ka deemonid on küla üles leidnud.

Võiks öelda, et iga hooajaga lähevad deemonid järjest originaalsemaks ja ka ebardlikumaks, lihtsat ja nüri vehi-mõõgaga hakkimist jääb paratamatult vähemaks.

yaiba

Oshi no Ko
MAL: 8,72, film + 10 episoodi

Anime, milles on ainult üks ulme-element: isekai. Tõsi küll, selle derivatiiv, meie peategelane saab surma ja reinkarneerub ühena 16-aastase iidoli vastsündinud kaksikutest. Alguses jälgime, kuidas täiskasvanud mees üritab titekehas ja pätakana hakkama saada, mis komplikatsioone see tekitab ja palju muud üsna igapäevast. Kuni keegi hullumeelne tuleb ja nende noore ema surnuks pussitab. Sellega lõppeb film ja siit algab sari, kus peategelane üritab leida vastuseid –kes ja miks tappis ta iidolist ema? Kes on tema ja ta õe isa? Miks on nende isa üldse ülim saladus?

Suures osas on tegu iidolimaailma telgitaguste näitamisega. Aga kui ma enne mainisin, et „Sousou no Frieren“ on esikohalt tõuganud gigandi, FMA:B, siis lühikest aega oli esikohal „Oshi no Ko“. Miks? Selle esimene episood oli filmi pikkune ning kui selle lõpust lõigata ära „nüüd liigume edasi sarja juurde”, oleks see eraldiseisva teose ja filmina puhas meistriteos. Selle kvaliteet on julgelt võrreldav Makoto Shinkai meistriteostega, see oli absurdselt hea. Sari eraldiseisvana oleks soliidne 9/10, kuid film jättis pisaras silmil ekraani ette maigutama ning sari ei suuda seda auku hinges päris täita.

oshi-no-ko

Kage no Jitsuryokusha ni Naritakute!
The Eminence in Shadow
MAL: 8,31, 20+12 episoodi

Selle aasta puhas kaos. Heas mõttes.

Meie peategelane on nii füüsiliselt kui vaimselt võimekas, kuid tal on üks suur unistus – olla müstiline niiditõmbaja varjudest, vägeva varivalitsuse salapärane juht. Ja niipea kui ta isekai-d saab, tekib tal selleks fantaasiamaailmas võimalus.

Kohati absurdi laskuv komöödia, mis suudab pilgata trööbatud troope, samal ajal labaseks minemata. Enamasti on peategelasel lihtsalt õnne – üles korjatud diiplevad laused osutuvad tõeks, blufid töötavad, väljamõeldud salaorganisatsioon osutub tõeliseks jne.

Lõbus, loll ja lustakas.

atomic

Hea
Zom 100: Zombie ni Naru made ni Shitai 100 no Koto
Zom 100: Bucket List of the Dead
MAL: 7,99, 12 episoodi

Kujuta ette, et sa oled korporatiivtöökultuuri poolt nii läbi väntsutatud, et zombimaailmalõpp tundub lust ja lillepidu. Nii juhtub meie peategelasega, kes ei suuda algul isegi aru saada, mis üldse toimub. Aga siis tuleb kirgastushetk – enam ei pea tööle minema!

Pildikeel räägib rohkem kui tuhat sõna ning kontorivaibahallides toonides anime plahvatab värvidest, kui selgub, et maailmalõpp on andnud võimaluse kõik ahelad heita. On aeg täita oma 100 salasoovi ämbriloend. Loendiämber?

Muidugi ei pääse me ka siin psühholoogilistest tahkudest – esimesena oli huvitav vaadata, kui kiiresti taaskehtestab vana ülemus võimaluse tekkides oma võimu, kuidas inimesed manipuleerivad üksteisega ning kui meie peategelastel on 100 lustlikku salasoovi, on kontrastina ka ühed tolgused, kellel on oma 100 soovi, millest enamuse saaks kokku võtta kui „kuidas olla teistele nuhtluseks”.

Kahetsusväärse saatusega anime – pärast vägevat algust tulid pausid ning 9 episoodi seda ainult tuligi. Mangamaterjali jagub, aga jääb küsimus, et kes nüüd projektiga jätkab.

Tähtis muudatus: tundub, et septembris pooleli jäänud sarja 3 episoodi tulid jõulude ajal välja.

zom-100

Jigokuraku
Hell's Paradise
MAL: 8,13, 13 episoodi

Ühel saarel olevat igavese elu eliksiir. Ainult et mitte keegi, kes on sinna läinud, ei ole elusalt tagasi tulnud. On tuldud surnult ja hulleminigi veel… Seega otsustatakse saarele saata kõige karmimad surmamõistetud vangid ning nende taltsutamiseks omakorda aukoodeksikindlad ja õilsad samuraid.

Täiesti lobe märul, peategelaseks on morn ninja, keda peab taltsutama nais-samurai. Saarel ootavad neid ees aga sadat eri sorti värdjad ja ebardlik loodus.

gabimaru

Kidou Senshi Gundam: Suisei no Majo Season 2
Mobile Suit Gundam: The Witch from Mercury Season 2
MAL: 7,96, 12 episoodi.

„Gundam“ kogu oma ülikeerulisuste, poliitiliste intriigide, tehnoporno ja suheterägastikega. Taas kord, eelarvet jagub, pinget jagub, huvi ei jahtu. Küll aga muutub asi natuke liiga keeruliseks, et kes reetis keda ja miks. Positiivse üllatusena tuleb peapaha selgumine ja tema lõppmotiiv.

Ma ei ole „Gundami“ frantsiisist rohkem asju näinud, kuid internet nõustub mu arvamusega, et tegu on tugeva ja iseseisva teosega, mida saab julgelt vaadata ühegi varasema teadmiseta. Saab mecha’sid kosmoses ja õrna tüdrukutevahelist armastust.

gundam


Shingeki no Kyojin: The Final Season - Kanketsu-hen
Attack on Titan: Final Season - The Final Chapters
MAL: 8,94, 2 filmi, märts ja november.

„Attack on Titan” – viimase hooaja viimase osa viimaste peatükkide viimase filmi viimane osa.

Telesari algas 2013. aastal ning esimene viimane hooaeg algas 2020. aastal. Ja nii on vaatajatele neid viimaseid hooaegu järjest jupikaupa antud. Eks alati oleks võimalus olnud manga võtta ja end paari õhtuga lõpuni lugeda, aga nii suur see huvi ka ei olnud. Pigem ongi just hädaks, et esimeste hooaegade lihtsast skaudid-tapavad-titaane-animest sai suur geopoliitiline malemäng, kus mängus aeglane ja kiire genotsiid, väike ja suur genotsiid ning oi kui palju mõistusemänge. Mitu aastat sai lihtsalt oodatud, et näeks lõpu ära. Ja nüüd on lõppude lõpuks lõplik lõpp käes ja… noored, kes hakkasid 2013. aastal seda noorteanimet vaatama, on nüüdseks 10 aastat vanemaks saanud ja see sunnitud diip lihtsalt ei kõneta enam.

aot


Hanma Baki: Son of Ogre 2nd Season
MAL: 8,02, 27 episoodi

Peaaegu oleksin selle mitteulmeks liigitanud, aga siis tuli meelde, et selles hooajas oli sees täiesti ulmeline element – hapukurk. Härra Pickle, esimese hooajapoole põhivastane, on nimelt dinosauruste ajastul elanud humanoid, kes jäi 100 miljoniks aastaks jäässe kinni ja on nüüd ärgates näljane. Au lubab aga süüa ainult võrdses võitluses alistatud looma liha. Kuna amuuri tiigri keerab ta kahe sekundiga sõlme, ootaks teda ees näljasurm, kuni appi tulevad võitlushimulised härrasmehed, kes tahavad saurusetapjaga rammu katsuda. Üks kaotab jala, teine käe, kolmas poole näost.

Baki on täiesti omaette žanr, ütleme selle kohta siis näiteks „lihasulme” või „võitlusulme”. Erinevalt keskmisest jaapani fantastikast, kus peopesadest tuleb energiasähvakaid ja silmadest lasereid, taandub Baki’s kõik peaaegu võimalikele, kuid täiesti ebareaalsetele füüsilistele võimetele.

baki


Scott Pilgrim Takes Off
IMDB: 7,8, 8 episoodi.

Anime? Kuidas võtta – ühelt poolt küll Kanadas tehtud, kuid legendaarse Masaaki Yuasa stuudio Science Saru poolt animeeritud.

„Scott Pilgrim” on see frantsiis, mida ma oleks pidanud tarbima õiges vanuses, nüüd saab ainult tagasivaates nentida, et jah, enda noorus ei olnud nii metsik. Animatsioonisari läheb algsest koomiksimaterjalist ja filmist täiesti teises suunas, kuid kuna ohjasid hoiab koomiksiautor ise, ei põrutata täiega rappa. Vastupidi, väga hea vaatamine on, julgen soovitada.

scott

Lihtne lobe vaatamine

Benriya Saitou-san, Isekai ni Iku
Handyman Saitou in Another World
MAL: 7,44, 12 episoodi

Tegelane saab isekai-d. Fantaasiamaailma seiklejate kamp jõuab aga üsna kiiresti järeldusele, et moodsa maailma meistrimees on tegelikult päris väärtuslik tegelane, kuna oskab kõike parandada, lõksusid kahjutuks teha, väiksemaid asju meisterdada ja palju muud.

Mõnus ja üsna klassikaline fantasy-seiklemine, toredad tegelased.

saito

Tondemo Skill de Isekai Hourou Meshi
Campfire Cooking in Another World with My Absurd Skill.
MAL 7,67, 12 episoodi

Tegelane saab isekai-d. Uues maailmas selgub, et temast ei saa legendaarset sõdalast ega midagi huvitavat, sest tal on ainult üks supervõime – ta saab jätkuvalt veebipoest süüa-juua tellida.

Kutt oskab nendest poolfabrikaatidest päris hästi süüa teha ning kuna keskaegne fantaasiamaailm pole ühtegi maitsetugevdajat veel leiutanud, suudab ta kohe alguses õlles leotatud lihakäntsakaga legendaarse hundijumaluse taltsutada. Üldiselt trambitakse ringi, tehakse süüa ja äritakse ärasöödud legendaarsete elukate konte, sarvi, nahkasid jms juppe gildidele. Ei midagi põnevat, aga samas ka mitte midagi halba.

meshi

Viletsam vaatamine

Undead Unluck
MAL: 7,87, 12/24 episoodist väljas.

Meie peategelaseks on natuke liiga suurte tissidega Fuuko, kes toob ebaõnne kõigile, keda ta puudutab. See sobib hästi meie teisele peategelasele, kes on ülimalt surematu ning on pidanud 200 aastat juba siin maa peal surma otsima. Muidugi ei lähe asjad nii lihtsalt, et üks puude, meteoriit kukub pähe ja asi ants. Ilmub välja Organisatsioon, hakatakse missioonidel käima ja koperdatakse konkurentide otsa ja…

Lennukalt alanud asi suudab siinse kirjutamise hetkel ennast veel napilt vee peal hoida. Mul oli kerge ootus, et sari kestab 12/13 episoodi, plaks-plaks ja vaadatud. Olen lõksus, tahaks teada, mis edasi saab, aga ei saa öelda, et otseselt naudiks.

unluck

Mashle
Mashle: Magic and Muscles
MAL: 7,56, 12 episoodi

„Harry Potteri“ paroodia, kus kõigil inimestel on võluvõimed ning mittevõlurid saadetakse merekooli. Ülejäänud aga saadetakse Sigatüüka sarnasesse kooli, kus on oma majad ja sallid ja vormid ja värgid. Meie peategelane on potisoenguga idioot, kes on aga absurdselt tugev, seega lahendab ta enamuse maagilistest probleemidest toore jõuga. Vastupidiselt eelmisele ei olnud himu seda pooleli jätta, kuigi multikas ise oli katastroofiliselt loll.

mashle


Ningen Fushin no Boukensha-tachi ga Sekai wo Sukuu you desu
Ningen Fushin: Adventurers Who Don't Believe in Humanity Will Save the World
MAL: 6,33, 12 episoodi

Asi algab üsnagi hästi: kõrtsis satuvad ühe laua taha seiklejad, kes kallavad endale õllekannud kurku tühjaks ja käratav sünkroonis: „inimesed on kõnts!” Järgneb üsna hea taustalugude kollaaž, õrn usalduse taastärkamine, piiride seadmine, seiklemine jne.

Kahjuks jagus ka siin häid mõtteid ühe originaalse purske jagu. Nii kui esimene peatükk ehk siis töllakate traageldamine läbi saab, tuleb kummaline sõpruseartefakti seiklus. Okei, kannatab ära. Ülejäänud hooaeg on aina nürim ja nürim mõrvamüsteeriumi lahendamine, mis liigub aeglasemalt kui härjarakend mädasoos.

fushin

Eiyuuou, Bu wo Kiwameru Tame Tenseisu: Soshite, Sekai Saikyou no Minarai Kishi♀
Reborn to Master the Blade: From Hero-King to Extraordinary Squire ♀
MAL: 6,56, 12 episoodi

Vana sõjapealik-kuningas saab isekai-d ning tema surmasoov on, et ta ei peaks rohkem sõdima. Nii taassünnib ta rahumeelsesse maailma tüdrukuna, kuid võtab kaasa kõik eelmise elu maagilise võimekuse. Ehk siis on ta oma uues maailmas üsna peatamatu jõud.

Asi algab paljulubavalt, aga põrutab üsna püstloodis allapoole. Enamuse sarjast peame vahtima :> irvitusega tibinat, kellel punnitab põuest kaks korvpalli välja. Iga kord, kui tuleb meelde, et nende tisside taga on raugana surnud kuningas, hakkab natuke imelik. Tühi ja nüri trampimine, sekka koledat animatsiooni.

eiyuuoo


Dropitud

Spy x Family Season 2 MAL: 8,11

Goblin Slayer IIMAL: 7,29

Tate no Yuusha no Nariagari Season 3
The Rising of the Shield Hero Season 3 MAL: 7,16

Kuna kõik kolm astusid samasse ämbrisse, ei vääri need eraldi käsitlust. Kõigi esimene hooaeg oli hea, kuid häid mõtteid jagus ainult üheks hooajaks. Edasi käiakse pangepõhjast ideid kraapimas.

Undead Girl Murder Farce
MAL: 7,91

Meie peategelaste duo koosneb mehest, kelles on oni verd, ja surematust preilist, kelle keha varastati ära, nii et nüüd on ta ainult pea linnupuuris. Ja koos lahendavad nad mõrvamüsteeriume!

Läks prügikasti pärast seda, kui esimese vampiirimõrva lahendamine võttis kolm venivat episoodi.

undead


Mahou Shoujo Magical Destroyers
Magical Destroyers
MAL: 6,30

Anime, mis oli nii vapustav, et ma suutsin aasta lõpuks ära unustada, et olin seda aasta alguses vaadanud. Taheti lüpsta nullindate veebikultuuri, täpsemalt siis chan-foorumeid. Nende häda on aga, et need olid oma ajastu lapsed, see kultuur oli liiga palju aega tagasi, et seda detailselt mäletada, liiga hiljuti, et nostalgiasoon vemmeldaks. Kui lisada vilets teostus, kus ainsaks rõõmuks oli troopide ja arhetüüpide äratundmine, siis lendas kiirelt prügikasti.

Jidou Hanbaiki ni Umarekawatta Ore wa Meikyuu wo Samayou
Reborn as a Vending Machine, I Now Wander the Dungeon
MAL: 6,53

Tüüp sai isekai-d ja taastärkas joogiautomaadina, mis oskab öelda väljendeid „palun sisestage raha”, „valige toode”, „külastage meid jälle”. Aga pole vaja muretseda, õnneks ilmub juba järgmisel päeval tema juurde suurte tissidega ja väga tugev tibi, kes suudab „sisestage-toode-jälle”-sõnadepudrust terve Descartesi teose tuletada, võtab meie automaadipoisi selga ja siis nad lähevad seiklema.

Otse prügikasti.

ending machine

Trigun Stampede
MAL: 7,84

Uusversioon legendaarsest animest, mida ma kahjuks pole näinud. CGI on isegi üsna talutav, aga millegipärast otsustati, et peaks kohe alguses välja puristama asjad, mida vana anime hoidis kiivalt hilisemateks pööreteks. Otsustasin, et enne ei vaata, kui originaal nähtud.

Urusei Yatsura (2022)
MAL: 7,41

Uusversioon legendaarsest animest, mida ma kahjuks pole näinud. Tulnukad tulevad maa peale ning maalastele antakse valik – kas alistute kohe või meie poolt väljavalitud tolgus peab napis kostüümis tulnukatibil sarvist haarama. Ja kui haaratud, on paarike valmis ja…

Seda tüüpi ecchi on ka vägagi oma ajastu laps. Netis on räägitud, et originaalis olevat tüüp olnud täielik seelikukütt ja pervar, et uusversiooni jaoks olevat seda tahku kõvasti maha hööveldatud.

Erinevalt „Trigunist“ plaanin „Urusei Yatsura’t“ vaadata siis, kui kõik muu põnevam on ära vaadatud, loetud, mängitud või muul viisil tarbitud.

---------------------


Planetes
2003, MAL: 8,26, 26 episoodi

Vaatasin sel aastal ära ka ühe vanema kosmoseanime. Lähitulevikus hakkab orbiidile kogunenud prügi tõsiselt ohustama edasisi kosmoselende ja orbitaaljaamasid. Pärast seda, kui 11km/s kiirusel liikunud polt põhjustas kosmosereisilennukikatastroofi, tekib orbiidile uus amet: kosmoseprügi koristajad.

Lustliku kosmoseseikluse otsijatel tasub edasi otsida. Pealtnäha lõbus multikas käsitleb kosmosevallutust karmi reaalsusega. Esimene asi, mis silma jääb, on tõdemus, et kosmoseprügi koristamine on hädavajalik, kuid nagu kõik hädavajalikud asjad, kriitiliselt alarahastatud ning kõige madalama astme töö orbiidil, pigem häbipost. Kosmoses ja Kuul askeldamine võib olla kirg ja kutsumus, kuid selle tagajärjeks on pikk ja kole surm leukeemia läbi. Kas esimesed Kuul sündinud lapsed saavad kunagi üldse Maale? Millise vaimse trauma võib saada kosmonaut, kes on laevalt maha pudenenud ja peab 12 tundi kosmose pimeduses päästmist ootama, ainsaks kaaslaseks omaenda hingamise hääl kiivris?

Sarja teine pool läheb juba täiesti poliitiliseks – esimene missioon Jupiteri orbiidile peaks tooma suuri rikkuseid kõikidele missioonil osalevatele riikidele. Tundub võrdne jaotamine, kuni jõutakse tõdemuseni, et rikkad riigid saavad rikkamaks ning need, kes ei suuda kosmoseprogrammi panustada, jäävad vaesuslõksu.

Tahaks kiita ka peategelaste arengut – kuidas küünte, hammaste ja kasvõi silmalaugudega kraabitakse end edasi unistuste täitumise poole.

planetes


Live actionid

One Piece
IMDB: 8,4, 8x1h episoodi.

Üks meie ajastu suurimaid animefrantsiise sai endale midagi erakordset – live action-versiooni, mis ei olegi ulgumapanevalt halb. Nimelt on live action’ite tegijatel millegipärast arusaam, et anime oli tatikatele ja nemad suudavad kesisest materjalist midagi originaalset ja kunstipärast valmis teha. Tulemuseks on tavaliselt käkerdised, mida fännid vaatavad kas alkoholi ja pilkamisega või mille eksistents maha salatakse.

Head näitlejad, talutavad efektid ja montaaž – täiesti lobe vaatamine, mida võib julgelt soovitada. Eelteadmisi pole ka vaja, kõik selgitatakse lahti.

Originaali olen ehk sadakond episoodi näinud. Arvestades, et kirjutamise hetkeks on OP-l episoode väljas 1088 tükki, on ülimalt ebatõenäoline, et ma kunagi need ära vaatan.

one piece


Yu Yu Hakusho
IMDB: 7,3, 5x55m episoodi

Kirjutamise hetkeks olen ära vaadanud ainult kaks episoodi viiest, samuti pole ma originaalmaterjaliga tuttav. Sellegipoolest julgen juba soovitada – eelnevalt mainitud diiplemispange pole kuigi sügavalt kukutud, siiani on lobe.

Kas ma originaalmaterjali kunagi ära vaatan? 112 episoodi? Vähetõenäoline.

yu yu


MITTEULME

Lõpetuseks tahaksin paari sõnaga rääkida ka sellel aastal vaadatud headest mitteulmelistest animetest.


Kimi wa Houkago Insomnia
Insomniacs After School
MAL: 8,07, 13 episoodi

Meeletult armas lugu sellest, kuidas kaks noorukit veedavad erinevatel põhjustel oma öid lage põrnitsedes. Mis muudab nad muidugi päeval väsinuteks, nii kohtuvad nad tukastamiskohta otsides observatooriumis. Otsustatakse, et lae passimise asemel võiks öösel koos midagi huvitavat teha, näiteks aegvõtteid tähistaevast.

insomn

Vindland saga
MAL: 8,80, 24 episoodi

Viikingianime, mis kujutavat viikingite elu ja olu realistlikumalt kui 90% lääne meediast. Esimese hooaja lahingutest ja kättemaksuvõimaluse kaotamisest muserdatud Thorfinn on ringiga jõudnud orjaks ühes suures farmis. Üldse on enamus hooaega üks põlluharimise simulaator, kuid sellel on omad suurepärased hetked, lisaks ka tegelaste areng, kuidas vihasest poisist kasvab rahu otsiv mees.

thorfinn

Kusuriya no Hitorigoto
The Apothecary Diaries
MAL: 8,79, 12/24 episoodi väljas.

Ajalooline aasia õukonnadraama natuke teise nurga alt. Meie peategelane on apteekri tütar, kes röövitakse ära ja müüakse imperaatori konkubiinide paleesse orjaks. Üsna pea tuleb välja, et apteekrist, kes oskab lugeda ja kirjutada, mürke tuvastada ning mõrvamüsteeriumeid lahendada, on redeli kõrgemas otsas rohkem kasu kui pesuköögis.

maomao

MF Ghost
MAL: 7,63, 12 episoodi

1998. aastal sõitis üks väike valge Toyota, külg ees, mööda kurvilist mägiteed, taustal mängis eurobeat. Viie hooajaga sai „Initial D“-st maailma kõige kuulsam autoanime, eurobeat on omaette muusikažanr, mida seostatakse driftimise ja jaapani mägiteedega.

Uus anime kordab vana retsepti: anname pisikese ja teistest märkimisväärselt nõrgema mootoriga Toyota võidusõiduebajumala kätte ning autoentusiastid hoiavad vaatamisel diivaniservast kinni.

Ilma „Initial D-ta“ ei oleks Toyota AE-86 kunagi nii kuulsaks saanud. Ilma selle kuulsuseta poleks Toyota kunagi teinud uusversiooni, GT-86, ilma milleta ei oleks meil nüüd anime uusversiooni.

initial D

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0914)