jyrka 2

Facebookis on grupp Lugemise väljakutse ning seal tekkis idee, et teeks 2022. aastal ulmeväljakutse enam-vähem kümnendite kaupa. Hakkasime arutama, et mis on ilmunud ja kas teoseid jagub... pakkusin, et panen nimekirjad kokku, mis bibliograafia pealt pole ju keeruline. Lugemise väljakutse grupi algataja ja vedaja Tiina Liinak oli nõus. Aastakümnete idee autor Mart Pechter arvas, et võib-olla teha ka mingi saatetekst ja allpool see ongi. Ka Tiina Sulg andis seal asjalikke näpunäiteid ja aitas kaasa mõelda. Neid kolme tahan ma ka tänada.

Lühidalt: iga kuu ilmub Reaktoris järgmise kuu kümnendi kohta mu kirjatükk ja ka abistav peaaegu täielik nimekiri eesti keeles kättesaadavast selle kümnendi ulmest. Kuna väljakutse pole kronoloogiline, siis oktoobris on teemaks aastad 1940–1949.

 

*

 

Ilmselt pole 1940ndate kohta midagi muud öelda, kui et ulme kuldaeg?

Jah, küünikud ja irvhambad ütlevad, et ulme kuldaeg on siis, kui lugeja on teismeline, sest siis on veel kõik uus ja värske, lugemiskogemus kah väike ning maitse välja kujunemata – lühidalt: iga teos on hea!

Jah, küünikud ja irvhambad võivad ju lõõpida, aga on olemas ka objektiivne reaalsus, kuivõrd selline on kirjandusetaolise ebaobjektiivse objekti puhul üldse võimalik? Aga kui vaadata ulmekirjanduse arengut, siis 1940ndad ja just USAs oli see kümme, mil suur hulk kuulsaid ja mõjuavaldanud autoreid olid noored, täis loomejõus ning nad kirjutasid suure hulga teoseid, millele hilisem ulmekirjandus toetub.

Ja siin tuleb nüüd mängu teatav paradoks. Ilmus palju tekste, aga raamatuiks ehk romaanideks ja kogumikeks said need alles järgmisel kümnendil, sest alles 1950ndail sai ulmeraamatute kirjastamine USAs ja mujal sisse suurema hoo, paisudes kiirelt buumiks.

Kuigi allolev nimekiri on üsna kõhnuke, võib sinna mõttes lisada Isaac Asimovi klassikalise Asumi-triloogia, Ray Bardbury „Marsi kroonikad“, Robert A. Heinleini „Taeva orvud“ ja Clifford D. Simaki „Linna“ – lõviosa neid köiteid moodustavatest juttudest-lühiromaanidest ilmus ju 1940ndatel.

Ja siiski pole ulme vaid anglomaailm. Piisab kui vaadata siin nimekirjas olevat aregntiinlast Borgest, rootslana Boyet, sakslast Hesset jne. Kuigi nad alati ei sobitu USA pulpajakirjadest võrsunud žanriulme kaanonisse, oleks ulmekirjandus kindlasti vaesem, kui meil poleks selliste autorite ulmetekste.

 

*

 

Aastail 1940–49 ilmunud ja eesti keelde tõlgitud ulme


Jorge Luis Borges - Hargnevate teede aed (1941) kogumik

Karin Boye - Kallokaiin (1940)

Arthur C. Clarke - Comarre'i lõvi (1949) lühiromaan

Edmond Hamilton - Tähekuningad (1947)

Hermann Hesse - Klaaspärlimäng (1943)

L. Ron Hubbard - Hirm (1940)

L. Ron Hubbard - Lõplik pimestus (1940)

Ivan Jefremov - Viis rumbi (1944) kogumik

Ivan Jefremov - Oikumeeni äärel (1949)

C. S. Lewis - Pahareti kirjapaun (1942)

H. P. Lovecraft - Charles Dexter Wardi juhtum (1941)

Vadim Ohhotnikov - Võimalikkuse piiril (1947) kogumik

George Orwell - Loomade farm (1945) lühiromaan

George Orwell - 1984 (1949)

Antoine de Saint-Exupéry - Väike prints (1943) lühiromaan

J. R. R. Tolkien - Leht ja puu (kogumik)

 

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0606)